Zeven tips om nepshops te ontmaskeren

We winkelen graag online: 95 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder koopt soms bij een webshop. Die trend is fraudeurs niet ontgaan. De Consumentenbond liet vorig jaar 4500 nepshops offline halen. Hoe kun je veilig online winkelen?
©ANP XTRA

In 2018 gaven we in Nederland met z’n allen 23,7 miljard euro uit aan producten en diensten op internet, zo’n 10 procent meer dan in het jaar ervoor. Fraudeurs en oplichters zijn bij dergelijke cijfers nooit ver weg, wat zich onder meer vertaalt in een wildgroei aan foute webshops.

Jan Kinds (45) uit Tilburg kan erover meepraten. Hij bestelde op Namarest.com een mobiele oplader voor zijn telefoon, maar heeft z’n aankoop nooit ontvangen. De powerbank werd voor 42 dollar aangeboden via een advertentie op Instagram, bestellen op de website kon alleen met creditcard. ,,Ik heb een maand gewacht voordat ik aan de bel trok. Daarna heb ik meerdere pogingen gedaan via verschillende e-mailadressen, maar ik kreeg nooit een reactie. Op het telefoonnummer werd niet opgenomen.’’

De Consumentenbond becijferde samen met datadiensten Pointer en Dataprovider dat er naast de circa 90.000 legitieme online retailers in Nederland zo’n 25.000 tot wel 35.000 nepshops zijn. Met andere woorden: zeker één op de vijf webshops verkoopt geen zuivere koffie. En dan hebben we het nog niet over het buitenlandse aanbod. Zeven tips om nepshops te ontmaskeren.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

©Edo draaijer

1. Wat is een nepshop?
Foute webwinkeliers hanteren verschillende tactieken. Soms sturen ze de aankoop ‘netjes’ op, maar ontdekt de koper bij ontvangst dat het om namaak gaat. Je dure Ray-Ban blijkt een Chinese imitatie en je paar Converse sportschoenen een kat in de zak.

In de meeste gevallen wacht je echter tevergeefs op je bestelling. De verkoper geeft niet thuis en de contactgegevens op de website zijn een dood spoor. Naar je nieuwe schoenen kun je fluiten.

In de praktijk gaat het vaak om Chinese en Oost-Europese fraudeurs. Die kopen massaal bestaande domeinnamen op die vrijkomen als een eigenaar zijn registratie niet meer verlengt. Daar zetten ze bijvoorbeeld een webshop met populaire merkkleding op. Het voordeel van zo’n bestaand webadres is dat het al bekend is bij Google en hoger in de resultaten opduikt. De zoekmachine weet niet dat er inmiddels een louche partij achter schuilgaat.

2. Hoe ziet de website eruit?
Websites die namaak of niet- bestaande producten aan de man brengen, zijn ogenschijnlijk voorzien van een nummer van de Kamer van Koophandel, een adres en een keurmerk. Daardoor valt het niet mee om de nepshops te herkennen in het enorme aanbod. Gelukkig zijn er de nodige ‘rode vlaggen’. Denk aan een slordige vormgeving, slechte foto’s, knullig ogende logo’s en afleidende beelden en video’s.

Bedenk dat een populair merk met een budget voor marketing zijn digitale etalage nooit zo amateuristisch inricht. Al kun je nog denken dat de producten wel deugen, maar dat de webshop zelf geen serieus werk van de presentatie heeft gemaakt. Waarbij de melding ‘under construction’ nogal eens wordt ingezet om te verklaren waarom het niet zo professioneel oogt. Een laagje dieper struikel je vaak over gebrekkige grammatica en beroerde vertalingen, of een bedrijfsnaam die niet correspondeert met de naam in het adres van de website.

Of een webshop het logo van een keurmerk echt mag dragen, kun je gemakkelijk nagaan door het lidmaatschap te checken op thuiswinkel.org of keurmerk.info.

3. Zoek ervaringen van anderen
Vertrouw op je onderbuik: krijg je een ‘niet pluis’-gevoel, ga dan op zoek naar ervaringen van andere klanten. Dat kan door de domeinnaam (tussen aanhalingstekens) in Google in te voeren om reviews te vinden, of door recensies te zoeken op trustpilot.com. Van webwinkel Namarest.com, waar Jan Kinds zijn powerbank bestelde, bestaan bijvoorbeeld uitsluitend reviews met de waardering ‘zeer slecht’ en verhalen die overeenkomen met zijn ervaring. Winkels zonder reviews zijn ook verdacht, want we delen onze ervaringen graag.

Nepshops richten zich vooral op populaire, dure artikelen zoals merk­kle­ding, elektronica en speelgoed

4. Check de registratie
Een tweede tip om de legitimiteit te checken, is aanvullende informatie opvragen op sidn.nl, de website van de Stichting Internet Domein Registratie. Daar kun je details inzien, zoals de datum van registratie (heel recent?) en het land waar de website geregistreerd is (Rusland? China?). Ook kun je contact- en adresgegevens vergelijken met de informatie op de website zelf. Websites die eindigen op .com., .org en .net kun je checken op whois.icann.org.

5. Is de verbinding veilig?
Een goed controlemiddel voor alle soorten sites is de http/https-check. Een beveiligde website heeft een SSL-certificaat (Secure Sockets Layer), wat betekent dat er een veilige verbinding is. Het adres van websites met zo’n certificaat begint met https, niet met http. Ook verschijnt een klein slotje in de linkerbovenhoek van je browserbalk. Verdachte websites werken vrijwel zonder uitzondering in een http-omgeving, terwijl officiële verkoopkanalen doorgaans allang zijn overgestapt op https.

Daarmee is overigens niet gezegd dat http per definitie onbetrouwbaar is en alle https-omgevingen per definitie veilig zijn. Het kan zijn dat een organisatie nog niet toegekomen is aan de overstap, al wordt die kans steeds kleiner. Daarnaast kunnen SSL-certificaten op de zwarte markt worden gekocht, maar daar zal de gemiddelde nepshop geen geld aan uitgeven.

6. Begin bij het merk zelf
Nepshops richten zich vooral op populaire, dure artikelen zoals merkkleding, elektronica en speelgoed. Bij dat soort producten moet je als consument extra alert zijn. Zoek je bijvoorbeeld nieuwe sneakers of een Apple MacBook, begin dan bij de officiële kanalen van het merk zelf om een betrouwbare dealer te vinden.

Met een creditcard is je aankoop vaak 180 dagen verzekerd, waardoor je een claim kunt indienen

Daarnaast benaderen oplichters je vaak via advertenties op social media, want het is vrij eenvoudig om klanten te lokken via Facebook en Instagram. Bovendien doen we een derde van onze online aankopen inmiddels via de smartphone en op zo’n schermpje kun je minder goed zien of een website in de haak is. Switch daarom bij een onbekende webshop naar een groot scherm, en onthoud: een deal die te goed is om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook.

7. Claim je schade
Dat een creditcard vaak de enige betaaloptie is, heeft een voordeel. Je aankoop is vaak 180 dagen verzekerd, waardoor je een claim kunt indienen bij je bank of creditcardmaatschappij om voor het gehele transactiebedrag vergoed te worden. Dat kan door op icscards.nl een formulier te downloaden. Je vindt daar ook een stappenplan.

Doe ook altijd aangifte bij de politie. Kleine kans dat de daders worden gepakt, maar alleen met aangiften kan de politie de website offline laten halen. ,,Ik heb te lang gewacht met de melding’’, vertelt Kinds. ,,Een combinatie van schaamte en naïviteit denk ik.’’ Toch waagt hij nog een poging.