Winkelhart Tiel klopt weer door samenwerking gemeente en winkeliers

Bij het standbeeld van Flipje in het winkelcentrum van Tiel. ©Marcel van den Bergh

'Sinds een jaar krabbelt de stad echt weer op'

Het aantal leegstaande winkelpanden stijgt in kleinere gemeenten nog altijd. Zo niet in Tiel. Daar wisten gemeente en winkeliers het winkelhart nieuw leven in te blazen.

Met een iPad meet Henk Willemse (32) het gezichtsvermogen van de allereerste klant in zijn nieuwe brillenwinkel Brils. Vanwege het mooie weer heeft de geboren Tielenaar de industrieel ingerichte winkel een dag voor de officiële opening geopend. 'Het is echt de blikvanger uit mijn collectie', prijst de kersverse winkelier de zwarte Miu Miu-bril met kristalletjes op het montuur.

Willemse is een van de ondernemers die het sinds kort weer aandurft een winkel in het centrum van Tiel te openen. In de binnenstad zijn er onlangs ook een Poolse supermarkt, een lingeriewinkel en een tweedehandskledingzaak bijgekomen. 'Ik heb Tiel echt zien wegzakken in de crisisjaren, maar sinds een jaar krabbelt de stad weer op', zegt Willemse aan de grote tafel in zijn zaak.

Ik merk dat de gemeente investeert in het win­kel­ge­bied, dat is een goed teken

Henk Willemse, eigenaar brillenwinkel Brils

De winkelleegstand in Nederland laat een tweedeling zien. In de kleinste gemeenten nam de leegstand in 2016 met 9 procent toe. In grote steden was juist een afname van 10 procent.

Tiel is een uitzondering in Nederland. In vrijwel alle gemeenten met minder dan 100 duizend inwoners neemt de winkelleegstand nog altijd toe. 'In Tiel nam de leegstand het afgelopen jaar juist fors af', zegt een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Eind 2015 stonden er nog 43 winkelpanden te huur of te koop in Tiel. Een jaar later zijn dat er nog maar 32. Ook onderzoeksbureau Locatus ziet de leegstand in de Betuwse stad afnemen. Gericht beleid van de gemeente en een ondernemersvereniging die sprankelt van de ideeën zijn het geslaagde Tielse recept tegen een afstervend winkelhart.

'Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen', vertelt Willemse. Hij werkte achttien jaar als verkoper en vertegenwoordiger voor grote merken. 'Een marktonderzoek liet de potentie van Tiel zien. Het centrum is compact en de stad ligt centraal in het land. Verder merk ik dat de gemeente investeert in het winkelgebied. Dat is een goed teken.' De gemeente laat onder andere een nieuwe parkeergarage bouwen en knapt de Waalkade op.

We willen een kern­win­kel­ge­bied van zes straten in de binnenstad van Tiel

Corry van Rhee-Oud Ammerveld, PvdA-wethouder
Een van de winkelpanden in Tiel die onlangs zijn verhuurd. ©Marcel van den Bergh

Een deel van de lege winkels werd 'opgeruimd' door er woningen van te maken. Zo hangen in de Tolhuisstraat sinds twee maanden bloemetjesgordijnen achter ramen die ooit dienst deden als etalageruit. Tien jaar geleden werden deze panden gebouwd, maar de beoogde winkels zijn er nooit ingetrokken. Dus besloot de gemeente het bestemmingsplan voor de panden te wijzigen van winkel- naar woonbestemming. Met twee lege winkels in de Weerstraat gebeurt binnenkort hetzelfde.

'We willen een compacter winkelgebied', zegt PvdA-wethouder Corry van Rhee-Oud Ammerveld. 'De laatste jaren is gebleken dat er in Tiel te veel winkelpanden zijn. Daarom willen we naar een kernwinkelgebied van zes straten in de binnenstad. Het belangrijkste instrument dat de gemeente hiervoor heeft, is het bestemmingsplan. We zeggen 'nee' tegen aanvragen om een winkel te beginnen in de aanloopstraten en helpen juist als iemand daar een winkel wil ombouwen tot een woning.'

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

De recessie deed ons beseffen dat we moeten samenwerken met de ondernemers

Cora van Rhee-Oud Ammerveld, PvdA-wethouder

Daarnaast stimuleert de gemeente de levendigheid in het stadshart. 'Voor een stad van ons formaat hebben we heel veel evenementen. Daar verstrekken we graag vergunningen voor', zegt Van Rhee. 'De recessie heeft ons ook doen beseffen dat we moeten samenwerken met de ondernemers. Daarom hebben we 125 duizend euro beschikbaar gesteld aan de ondernemersvereniging Hart van Tiel.'

De ondernemersvereniging, die ongeveer tweehonderd leden telt, stelde twee jaar geleden Gert-Jan van Ingen aan als binnenstadmanager. Hij kreeg als opdracht de leegstand terug te dringen. 'Het eerste dat we toen hebben gedaan, is veertig projecten bedenken om het winkelgebied weer aantrekkelijk te maken. Want meer winkelend publiek leidt tot minder leegstand.'

Een paar van die projecten zijn er vooral op gericht de bestaande leegstand te verdoezelen. 'In lege etalages hangen we posters van het theater. Of er komt een tijdelijke winkel in het pand. Zo hebben leerlingen van het ROC als leeropdracht vier maanden lang een 3D-printzaak draaiende gehouden', vertelt Van Ingen. Alles om het winkelend publiek niet het gevoel te geven dat ze in een halve spookstad lopen.

Dat lijkt te werken. 'Het is een gezellige aanloop. Hier staat nauwelijks iets leeg. Dat is bij ons in de buurt, in Helmond, wel anders', zegt mevrouw Van Hoof. Ze is samen met haar echtgenoot vanuit Brabant speciaal naar Tiel gekomen voor kledingwinkel Blijdesteijn. Overal in de stad hangen affiches van het zelfstandige modehuis dat sinds 1833 luxe kleding verkoopt.

Voor elke euro die een klant uitgeeft, spaart hij een cent op de Flippas

Gerrit Jan van Ingen, binnenstadmanager

Het project Flippas moet lokale ondernemers als Blijdesteijn een extra steun in de rug geven, legt Van Ingen uit. Ook Bloemenwinkel Meeuwsen is een van de zestig lokale ondernemers die aan het project meedoen. 'Het is een soort lokale airmilespas. Voor elke euro die een klant uitgeeft, spaart hij een cent op de pas. Flippashouders kunnen het saldo uitgeven bij lokale ondernemers of bij de parkeerautomaat', zegt Marga Meeuwsen. De Flippas bestaat sinds eind 2015. 'Bij ons gebruiken ongeveer dertig mensen per dag de pas.'

Henk Willemse van de nieuwe brillenwinkel Brils gelooft ook in de Flippas. 'Ik heb er zelf al een. In de toekomst wil ik dat mijn klanten de pas ook in mijn winkel kunnen gebruiken.'

De oogmeting is intussen klaar en de vrouw besluit de Miu Miu-bril met de kristalletjes te kopen. De eerste koop is gesloten: Tiel heeft er weer een winkelier bij.

Cadeautje

Verras je familie of vrienden met hun eigen persoonlijke nieuwssite, gebaseerd op een selectie van hun favoriete onderwerpen. Bekijk hier een voorbeeld van de uitnodiging.