Waarom je in de wasstraat nooit een duur programma moet kiezen

Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Duitse evenknie van de ANWB zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de Adac vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt.
Auto in een wasstraat. ©REUTERS

Voorwassen is volgens de Adac van groot belang wanneer je je auto door de wasstraat haalt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren met een stoomstraal of een chemische schuimlaag die het hardnekkige vuil op de autolak losweekt en voorkomt dat vuildeeltjes, zand, zout en steentjes als schuurpapier op de lak inwerken en krassen veroorzaken. 

Vanuit het oogpunt van de Duitse ANWB zijn goedkope, standaard wasprogramma’s voldoende. ,,Dure premium programma’s met bodemreiniging zijn niet nodig en kunnen zelfs tot problemen leiden", aldus de bond. ,,Bij oudere voertuigen kan bij het reinigen van de bodemplaat vocht binnendringen via openingen in de voertuigbodem. Moderne voertuigen zijn daarentegen aan de onderkant meestal met plastic bedekt, waardoor het overbodig is om de onderkant te wassen als bescherming tegen corrosie.”

Ter bescherming tegen zonnestraling, hars, vogelpoep en plakkerig stuifmeel, is het volgens de Adac wel verstandig om de lak na reiniging te conserveren. Een behandeling met wax blijft ongeveer drie tot zes maanden zitten en een professionele sealing-behandeling door een professioneel poetsbedrijf kan zelfs tot een jaar meegaan, aldus de bond. Eventuele lakschade door bijvoorbeeld opspattende steentjes dient volgens de Adac direct te worden behandeld met een lakstift om verdere roestschade en dure reparaties te voorkomen.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit: