Verbijstering om sluiten spoorovergang op populaire wandelroute: ‘Dorp afgesloten van het buitengebied’

Is het klaar met ‘het enige rondje waarbij je fatsoenlijk rond Nieuwerbrug kunt wandelen'? Daar lijkt het op, nu ProRail de spoorwegovergang voor voetgangers bij de Dubbele Wiericke wil sluiten. 
Er is boosheid over plannen om de spoorwegovergang bij de Dubbele Wiericke af te sluiten. Dit is een populair wandelpad. Henk Zandvoort uit Haastrecht maakt hier graag een wandeling. ©Pim Mul

Een heerlijk rondje dwars door de natuur. ,,Een mooi groen stukje middenin de Randstad. Onverhard ook, dat is schaars. Dwars door de Oude Hollandse Waterlinie, en het is de enige manier voor mensen uit Nieuwerbrug om naar het buitengebied te lopen.” Eeffien Huizing is betrokken bij TeVoet, een belangenvereniging voor wandelaars die zich inzet voor het behoud van onverharde en cultuurhistorische paden.

Wat is hier aan de hand? ProRail is bezig met het sluiten van onbewaakte spoorwegovergangen op het traject Bodegraven-Utrecht. Dit uit veiligheidsoverwegingen én omdat er op dit traject meer treinen in de spits gaan rijden. Ook de overgang bij de Dubbele Wiericke, over het Dubbele Wierickepad iets buiten Nieuwerbrug, gaat dicht.

Er is boosheid over plannen om de spoorwegovergang bij de Dubbele Wiericke af te sluiten. Dit is een populair wandelpad. Henk Zandvoort uit Haastrecht maakt hier graag een wandeling. ©Pim Mul

Gevaarlijke paden

En daar is niet iedereen blij mee. Voor wandelaars, maar ook voor hondenliefhebbers is de spoorwegovergang een cruciale schakel in het wandelnetwerk. ,,Zo kan je naar Gouda, Oudewater of de Reeuwijkse Plassen’’, zegt de Haastrechtse Huizing. Bovendien ligt de overgang midden op de Wierickeroute, een route van zo'n 20 kilometer die langs twee historische kanalen leidt: de Enkele Wiericke (1364) en de Dubbele Wiericke (1367). Het alternatief, straks? Kilometers omlopen over saaie, verharde en bovendien gevaarlijke paden.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Ze staat niet alleen. Er is een petitie gestart. Het nieuws is ook doorgedrongen in het provinciehuis van Zuid-Holland. PvdA-Statenlid Willem Minderhout heeft het provinciebestuur om uitleg gevraagd. Hij krijgt steun van CDA, 50Plus, PvvD en D66.

Zo onveilig is deze overgang niet, het is on­ge­loof­lijk over­zich­te­lijk, er is een hek en er is een brugwachter

Willem Minderhout, PvdA-Statenlid

Alternatieve kruising

,,Er komen mensen van heinde en verre voor een wandeling. Dit is een dilemma, het is lastig te bepalen wat wijsheid is. Maar zo onveilig is deze overgang niet, het is ongelooflijk overzichtelijk, er is een hek en er is een brugwachter’’, zegt hij. Minderhout, de andere partijen én Huizing vinden dat ProRail zich niet aan de afspraken heeft gehouden. Minderhout en co constateren dat de spoorbeheerder een overgang sluit zonder een alternatieve kruising aan te bieden. Dit is in strijd met een overeenkomst die vijf jaar geleden is gesloten tussen het ministerie, de ANWB, ProRail, Wandelnet, NOC*NSF en de Fietsersbond.

De procedure is niet goed doorlopen, vindt Huizing. ,,Wij zijn voor goed ov, maar het kan niet zo zijn dat Nieuwerbrug de dupe wordt van het feit dat er meer treinen vanuit Bodegraven gaan rijden.”

Toen bleek dat dit technisch niet haalbaar is zonder grote financiële in­ves­te­rin­gen

Woordvoerder ProRail

Niet haalbaar

Een woordvoerder van ProRail laat weten dat er gekeken is naar alternatieven van een spoorkruising, maar dat hier uiteindelijk vanwege financiële redenen niet voor is gekozen. En over de overeenkomst: ,,De adviesgroep heeft inderdaad het advies gegeven dat ze akkoord zijn met afsluiting als we een alternatieve kruising realiseren. Toen bleek dat dit technisch niet haalbaar is zonder grote financiële investeringen, zijn zij daarover geïnformeerd.”

Om wandelaars te faciliteren wordt het pad aan de noordkant van het spoor aangesloten op een nieuw wandelpad om de wijk heen, aldus ProRail. ,,Een rondje door de wijk’’, verzucht Huizing. 

Eerder sloot ProRail al de onbewaakte overgang aan de Vlietkade in Bodegraven. Daar is tot blijdschap van de buurt een drijvende onderdoorgang in het spoortunneltje gemaakt. Naar verwachting is het Dubbele Wierickepad eind december aan de beurt.