Tientallen historische bussen in Werkspoorkathedraal, mét Fred Teeven achter het stuur

De Werkspoorkathedraal in Utrecht is op 21 en 22 augustus het toneel van tientallen nieuwe én historische bussen. Stichting Veteraan Autobussen viert dan haar vijftigjarig jubileum met een symposium, een beurs en een rondritje in een historische Utrechtse bus, met Fred Teeven achter het stuur.
De GEVU-bus uit de jaren 50, waarin Fred Teeven een rondrit zal rijden. ©SVA

De stichting is een ‘oudebussenclub’, legt voorzitter Niek van Trigt uit, en beheert een grote collectie autobussen om dit erfgoed voor de toekomst te bewaren. Veel historische bussen rijden ook nog, dankzij de stichting. Het jubileum wordt twee dagen lang gevierd: op 21 augustus vindt een symposium waarbij oude en nieuwe bussen elkaar ontmoeten. ,,Er zijn toespraken over de toekomst van de bus én de bus van de toekomst”, aldus Van Trigt. ,,Het is een combinatie van oud en nieuw: er staan dan allerlei oudere bussen, maar ook nieuwe bussen in de grote hal.”

Halfautomatische versnellingsbak

Op beide dagen staan er 45 bussen in de Werkspoorkathedraal. ,,Dat zijn er behoorlijk veel. Een dag ervoor komen ze allemaal aanrijden, op precieze tijden, zodat er geen file staat. In het midden staan alle nieuwe bussen, daaromheen de oudere.” En dat zijn niet zomaar historische bussen, legt Van Trigt uit: ,,We hebben bijvoorbeeld een oude Utrechtse stadsbus uit de jaren 50. Dat was toen een heel moderne bus, met halfautomatische versnellingsbak.”

Oud-staatssecretaris Fred Teeven rijdt tegenwoordig rond als buschauffeur in Haarlem. ©ANP

Die stadsbus in de lichtblauw-beige kleuren van GEVU, het toenmalige Utrechtse stadsvervoerbedrijf, is op beide dagen ook te zien in de stad. ,,We hebben Fred Teeven gevraagd of hij een aantal rondritten wil doen door Utrecht. Hij is nog altijd buschauffeur bij Connexxion. ‘Ja, natuurlijk wil ik dat doen!’ zei hij meteen.” De oud-staatssecretaris van Justitie kroop na het einde van zijn politieke carrière achter het stuur van de stadsbus.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Die rondritten gaan alleen door de wijk Zuilen. ,,Daar mag het sowieso, dan overschrijden we de milieugrenzen zowel letterlijk als figuurlijk niet.” In andere steden heeft de stichting nog weleens last van de milieu-eisen: ,,In Amsterdam en Rotterdam bijvoorbeeld. Het zijn vooral dieselmotoren en daar komt wel wat roet uit als je ze start.”

Boegbeeld

Naast het symposium is er ook een beurs. ,,Daar zijn allerlei schaalmodelletjes te zien van veel bussen.” Dat het geheel plaatsvindt in de Werkspoorkathedraal is geen toeval, vertelt Van Trigt. ,,Bij Werkspoor zijn niet alleen veel treinen gebouwd, maar na de Tweede Wereldoorlog ook veel bussen. Omdat veel spoorbruggen verwoest waren, gebruikten de Nederlandse Spoorwegen ook veel bussen om de grote rivieren over te steken.’’ Die Crossley-bus is het boegbeeld van de tweedaagse, vertelt Van Trigt. ,,Van die bus waren er honderden in Nederland, nu nog maar één.”

Zelf heeft Van Trigt geen groot rijbewijs, dat nodig is om bussen te mogen besturen. ,,Ik ben gepensioneerd, net als veel van onze bussen. Ik heb jarenlang gewerkt bij NZH, het streekvervoersbedrijf in Haarlem. Later is dat overgegaan in Connexxion, waar ik als directeur heb gewerkt. Ik heb toen nooit de tijd gehad om mijn rijbewijs te halen, maar ik kán het wel.”

Crossley 1108, het boegbeeld van de historische bussen in Werkspoorkathedraal ©SVA
De T-Ford uit 1922, de oudste bus die de stichting heeft ©SVA