Terwijl de nieuwe iPhone 11 ontgoochelt, bouwt Apple een digitale kooi rond zijn klanten

Vanavond om 19 uur onze tijd stelt Apple zijn nieuwe iPhone voor. Die zal qua design en functies haast niets verschillen van zijn voorgangers. Toch zullen veel Apple-gebruikers nooit overschakelen op een Samsung of Huawei. Niet uit vrije wil. Wel omdat ze meer dan ooit opgesloten raken in Apples ecosysteem.
(Illustratiefoto) ©iStock

Drie nieuwe iPhones met – hoogstwaarschijnlijk – een nieuwe benaming, extra camera’s (tot drie op één toestel) en uitvoeringen in extra kleuren. Daarmee hebben we de meest geanticipeerde productvoorstelling van het jaar voor een groot deel al samengevat. De tijd dat wijlen Steve Jobs de smartphonemarkt met de allereerste iPhone op zijn kop zette – of beter: uitvond – ligt ondertussen twaalf jaar achter ons.

De concurrentie heeft Apple al lang ingehaald. En zelfs voorbijgestoken. Waarom een iPhone 11 met drie camera’s aanschaffen als Huawei dat al twee jaar aanbiedt? En wie een smartphone wil die klaar is voor het 5G-tijdperk, moet niet op de nieuwe iPhone rekenen. Dan kijkt u beter uit voor een Samsung-telefoon. Die Zuid-Koreaanse smartphonemaker probeert gadget-adepten nu te overtuigen met de opvouwbare Galaxy Fold ter waarde van 2.020 euro.

Toch blijft het zogenaamde ‘iPhone-event’ zonder vernieuwende iPhone boeiend om volgen. Apple heeft zich in het verleden niet alleen bewezen als uitstekende smartphonebouwer, het bedrijf is ook expert in het opbouwen, onderhouden en uitbreiden van zijn ‘walled garden’. Vrij vertaald: zodra iemand besluit om een Apple-product te kopen, probeert Apple de koper zodanig afhankelijk te maken van Apple dat die er niet aan zou denken om later nog voor een concurrent te kiezen.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Blauwe tekstballonnen

Zij die al eens geprobeerd hebben om over te schakelen van Apple naar Android weten hoe het ecosysteem van Apple consumenten met spreekwoordelijke weerhaken probeert vast te houden.

Een van de mooiste voorbeelden is iMessage, de berichtendienst van Apple. iMessage maakt het mogelijk om berichten tegelijkertijd op iPhone, iPad en MacBook te lezen in de typische blauwe ‘berichtballonnen’. Maar wie besluit om de iPhone vaarwel te zeggen, kan maar best zorgvuldig te werk gaan in het deactiveren van iMessage. De berichtendienst moet niet alleen afgevinkt worden in de instellingen van elk Apple-apparaat afzonderlijk, ex-Apple-klanten vergeten regelmatig om hun telefoonnummer definitief af te melden bij Apple. Wie dat niet doet, kan op zijn nieuwe smartphone geen berichten ontvangen van andere iPhone-gebruikers.

In de Verenigde Staten heeft meer dan 8 op 10 – vergelijkbaar met België – een smartphone. De markt is totaal verzadigd. Bovendien gaan smartphones steeds langer mee, waardoor de inkomsten uit de iPhone-verkoop elk jaar verder dalen. In het meest recente kwartaal verkocht Apple 39 miljoen iPhones. Dat is een daling van 14 procent. Concurrenten Samsung (+4 procent) en Huawei (+16 procent) slagen er volgens onderzoeksbureau Gartner wel nog in om te groeien in de moeilijke omstandigheden.

Het komt er voor Apple dus niet alleen op neer om diensten zoals iMessage uit te vinden die consumenten gevangen moeten houden in hun ommuurde tuin. Het is belangrijk om Apple-gebruikers die hun iPhone langer gebruiken, steeds dieper in het bad van Cupertino te trekken en op een andere manier geld aan hen te verdienen. Daarvoor hanteert Apple twee strategieën.

Exclusiviteit

De eerste: gebruik de iPhone als uitvalsbasis voor nieuwe producten. Zo zal CEO Tim Cook een verbeterde Apple Watch presenteren, volgens experts nog altijd een van de beste smartwatches die er vandaag te vinden zijn. Alleen: consumenten kunnen enkel van alle functies van de slimme horloge gebruik maken als ze ook een iPhone hebben. Een strategie die hen geen windeieren legt. 

In het meest recente kwartaal verkocht Apple volgens data-analysebureau Strategy Analytics 5,7 miljoen Apple watches, ofwel 46 procent van de totale markt. Ook de nieuwe generatie Airpods (de draadloze oordoppen van Apple) werken enkel optimaal met een iPhone. Ze kunnen verbonden worden met een Android-toestel, maar dan loopt de verbinding een stuk stroever.

Ten tweede is er de dienstentak van Apple. Zo komen er binnenkort drie nieuwe zogenaamde services aan. Apple TV Plus springt het meest in het oog. Dat moet een Netflix-achtige streamingdienst worden met een exclusief aanbod. Volgens Amerikaanse pers investeerden Tim Cook en de zijnen al 6 miljard dollar (5,4 miljard euro) in technologie, talkshows, series en films.

Zakenblad Bloomberg berichtte dat Apple TV Plus zou lanceren aan 9,99 dollar per maand, maar dat is nog niet bevestigd. Belangrijke noot: Apple TV zal ook beschikbaar zijn via Samsung-, Sony- en LG-televisies. Wanneer het Apple uitkomt, is het bereid de poorten van zijn ‘walled garden’ open te zetten. Het deed dat destijds al toen het iTunes beschikbaar maakte via Windows.

Naast Apple TV Plus, staat ook Apple Arcade in de steigers. Dat is een gamingplatform waar exclusieve games op terug te vinden zullen zijn. Ook hier is de prijs nog niet bevestigd, al spreken verschillende bronnen over een familie-abonnement van 4,99 dollar per maand. Tot slot moet ook de lancering van de Apple Card, de kredietkaart van Apple, in dezelfde context gelezen worden. Er is geen open webportaal van Apple waarmee de gegevens van de Apple Card kan consulteren, alles moet via de iPhone gebeuren.

En wie gaat nu zijn iPhone vervangen door een Samsung of Huawei als hij of zij niet alleen foto’s, agenda’s en berichten moet overzetten, maar ook nog eens zijn bankgegevens moet wijzigen?