Steeds vaker vraagt u zich af: voegen sociale media nog wel iets toe aan mijn leven?

Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder sociale media gaan gebruiken, blijkt uit onderzoek. Maar ze zijn nog altijd 79 minuten per dag aan hun schermpje gekluisterd.
©2018 Chesnot

Voor het eerst besteden Nederlanders minder tijd aan sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope dat het digitale mediagebruik in Nederland in kaart brengt. Ten opzichte van 2017 besteden mensen vier minuten minder van hun tijd per dag aan Twitter, Facebook en WhatsApp. Alleen Instagram lijkt de dans te ontspringen, dat medium kreeg er juist twee minuten bij.

Nederlanders besteden per dag gemiddeld 79 minuten aan sociale media, twee jaar geleden stond die teller nog op 83. WhatsApp is nog altijd het populairst, maar verloor vier minuten gebruikerstijd. Volgens John Kivit, onderzoeker bij Multiscope, zitten grote platformen aan hun taks en kunnen ze niet meer verder groeien.

©Sander Soewargana
©Sander Soewargana

Het lijkt wel of de nieuwigheid er een beetje vanaf gaat en mensen zich bewuster worden van hun mediagebruik, signaleerde hoogleraar mediastudies Mark Deuze eerder in Trouw. Volgens Kivit heeft Facebook sowieso afgedaan onder jongeren, het zijn vooral de vijftigplussers die er blijven hangen. “De groep tussen de 18 en 35 jaar haakt af en sluit zich aan bij Instagram. Het wordt voor jongeren een stuk minder interessant als ooms en tantes ook op Facebook zitten.” Inmiddels zit bijna 1 op de 3 Nederlanders op Instagram.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Door het grote aanbod aan platformen zijn we gaan kiezen, legt Kivit uit. “Na de bloeifase komt het snoeien. Een nieuw netwerk is interessant, we testen het en delen het met vrienden. Daarna kiezen we of we het blijven gebruiken.” Facebook is zo groot geworden in Nederland, dat verder groeien heel lastig wordt, legt Kivit uit. “Denk aan Hyves, dat had ooit vele miljoenen gebruikers.” Die voorloper van Facebook ligt nu op het digitale kerkhof. Zoveel tijd opeisen van mensen is lastig vol te houden.

‘Mensen zijn ook waakzamer over hun privacy’

Het gebruik van sociale media zal in de toekomst verder afnemen, voorspelt het onderzoeksbureau, waarbij opnieuw Facebook de grote verliezer zal zijn. Ook aan Snapchat, Skype en Twitter zal minder tijd worden besteed. Alleen WhatsApp en Instagram kunnen rekenen op een stabiele toekomst, want hun trouwe gebruikers geven aan er nog meer tijd aan te willen besteden.

Het lijkt wel of steeds meer mensen vinden dat het weinig toevoegt aan hun leven, zegt Kivit. “We horen en lezen overal hoe dwingend en verslavend die rode bolletjes op de icoontjes op je telefoon zijn. Daarbij lijken mensen zich bewuster te worden van hun sociale-mediagebruik en zijn ze waakzamer over hun privacy.”

Lees ook: 

Helft jongeren ervaart nadelen van social media

Ze slapen slechter, hun cijfers gaan achteruit en ze kunnen zich niet meer concentreren. Bijna de helft (47 procent) van de jongeren zegt dat sociale media een negatieve invloed hebben op een of meerdere onderdelen van hun leven.