Ruim baan voor de stekkerauto uit China

Revolutie in de autobranche

Wat wordt uw volgende auto? Een BYD, Sion, Lightyear, een Lucid Air, Xpeng, Nio, Wey of een Aro? Nooit gehoord van deze merken? Dat gaat veranderen.
©Hongqi

De Nederlandse automarkt wordt komende jaren overspoeld door nieuwe merken. Een ding hebben ze gemeen: ze zijn allemaal elektrisch en ze komen bijna allemaal uit China. Volgens marktkenners gaan de Chinezen voor een grotere revolutie zorgen dan toen de Japanners een halve eeuw geleden in Europa de markt overhoop gooiden met hun auto's.

Eén van de redenen waarom er zoveel nieuwe automerken komen, is dat door de elektrificatie het veel eenvoudiger en goedkoper is geworden om een nieuwe auto te ontwikkelen. Batterijpakket en aandrijflijn zijn kant-en-klaar te kopen bij derden. De autofabrikant zelf zorgt voor het koetswerk en de software. ,,Het is bijna niet meer bij te houden welke nieuwe merken eraan komen'', zegt Tom Huyskens van autobrancheorganisatie Bovag.

Chinese automerken met Europese ambities beginnen zonder uitzondering in Noorwegen, het land dat door subsidies elektrisch rijden betaalbaarder maakte en dat geldt als dé proeftuin voor nieuwe merken die het willen proberen in Europa. Er is geld te verdienen in de oude wereld. Afgelopen maand was 13 procent van de nieuwe auto's in Europa volledig elektrisch en dat aandeel zal komende jaren alleen maar stijgen.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Niet zo verwonderlijk dat de Chinezen proberen om een flinke hap te nemen uit de koek. In Noorwegen lukt dat aardig. Volgens de Duitse automarktanalist Matthias Schmidt is daar inmiddels een op de tien nieuwe elektrische auto's een Chinees.

De Chinezen proberen wat de Japanners in de jaren 70 deden: goede auto's maken, misschien zelfs beter dan Europa zelf kan, tegen een lagere prijs.

Daarbij kijken ze goed naar Tesla, dat de automarkt ook overhoop gooide. Verkoop gaat net als bij de Amerikanen via internet met sporadisch een servicecentrum. Elektrische auto's hebben immers veel minder onderhoud nodig, is de gedachte. ,,De Chinezen ruiken bloed'', zegt autojournalist Roland Tameling. ,,Ze hebben een bravoure die Europese fabrikanten missen én enorm veel geld.''

Tandje erbij

Rijke investeerders en de Chinese overheid proberen de Chinese auto-industrie ook in Europa groot te krijgen. ,,Ze doen als Tesla en dan nog een tandje erbij. Nio bijvoorbeeld bouwt accuwisselstations, iets dat Tesla al heeft opgegeven. Door scherp te prijzen gaan ze zeker marktaandeel veroveren.''

Traditionele automerken doen hun best om elektrische auto's op de markt te zetten, maar het gaat moeizaam. Ze zijn ook druk met reorganiseren; de brandstofauto's moeten dit decennium uit productie maar er wordt nog wél veel geld mee verdiend.

Zo bouwde de Volkswagen Groep (VW, Seat, Skoda, Audi, Porsche) vorig jaar 9,3 miljoen auto's waarvan 9 miljoen exemplaren met een benzine- of dieselmotor.

Onder de nieuwkomers op de Europese markt zitten start-ups die maar één of twee modellen voeren, maar ook giganten zoals BYD, Build Your Dreams, komt eraan. Het Chinese merk is nu in Nederland vooral bekend van de elektrische bussen. Maar de elektrische BYD auto's zijn een succes op de thuismarkt. In de eerste acht maanden van dit jaar verkocht BYD al 150.000 exemplaren en de verwachtingen zijn hoog. Niet voor niets heeft de Amerikaanse superinvesteerder Warren Buffett een flink pakket aandelen BYD.

De auto van morgen wordt dus mogelijk een Chinees. Dan doemt de vraag op: een Chinese auto, is dat kwalitatief wat? Het Chinese Landwind probeerde het ruim 10 jaar geleden in Europa, maar kwam zo belabberd uit de botsproeven dat het merk weer snel vertrok. Andere Chinezen die het probeerden met brandstofauto's beten zich stuk op de milieueisen.

Kwalitatief zijn de Chinese auto's sterk verbeterd. Er worden doorgaans keurig 5 sterren behaald bij de botstest. Sterker: de Chinezen beloven dat ze beter zijn dan Tesla, qua veiligheid, qua software en actieradius per euro. Nio bijvoorbeeld heeft de ET7, een van de modellen die naar Europa komt, zo volgehangen met camera's, radar en lidar-scanners dat ie nagenoeg zelfrijdend wordt.

Huyskens: ,,We zien al jaren Chinese auto's op internationale autobeurzen, maar ze kwamen maar niet. Nu zien ze blijkbaar wel kans.'' Sterker: ze hebben haast. Volgens Schmidt komen er in 2025 zo veel elektrische auto's op de markt van traditionele bedrijven dat nieuwkomers tegen die tijd al marktaandeel moeten hebben willen ze een kans maken.

Dan is er nog de grote olifant in de kamer: Apple. Ook de iPhone- maker werkt al jaren aan een elektrische auto die deels autonoom kan rijden. Het bedrijf koopt geregeld topmensen weg bij firma's als Tesla en Porsche. In de auto-industrie wordt niet lacherig gedaan over de ambities. Iedereen weet wat er met de telecomsector gebeurde nadat de iPhone op de markt kwam.

SERES Opgericht in 2016. Hoofdkantoor in Santa Clara in de Verenigde Staten. Het Amerikaans/Chinese merk is al te koop in Nederland via een aantal Suzukidealers.

ORA EN WEY Twee merken van de Great Wall Motors, opgericht in 1990. Volgend jaar te koop in Europa.

HONGQI Opgericht in 1958. Hongqi betekent rode vlag, het merk bouwde ooit de limo's voor de Chinese partijtop. Komt volgend jaar met een joekel van een elektrische suv, de E-HS9, naar Europa.

XPENG Opgericht in 2015. Hoofdkantoor in Guangzhou. Vorig jaar op de markt gekomen in Noorwegen met een SUV. De rest van Europa volgt.

BYTON Opgericht in 2016. Hoofdkantoor in Nanjing. Zou al op de Europese markt moeten zijn met de M-Byte, een SUV, maar financiële problemen spelen het bedrijf parten. Het wordt misschien volgend jaar zomer.

POLESTAR. 1990. Hoofdkantoor in het Zweedse Gothenburg maar de spin-off van Volvo is meer Chinees dan Zweeds. De Polestar 2 is sinds 2019 te koop. Ook zustermerk Lynk & Co (2016) is al actief in Nederland met een elektrisch model.

MG. Het roemruchte Britse merk (1924) is al jaren in in handen van Shanghai Automobile Industry Corporation. De elektrische auto's worden in China gemaakt.

AIWAYS. Opgericht in 2017. Hoofdkantoor Shanghai. De U5, een SUV, is in Nederland te koop.

NIO opgericht in 2014. Hoofkantoor Shanghai. Wil met de ES8 - een suv - de Europese markt op. De auto ging vorige week in de verkoop in Noorwegen, Duitsland volgt.

BYD (Build Your Dreams), opgericht in 2003. Hoofdkantoor in Xi'an. BYD is marktleider in China. In Nederland vooral bekend van de elektrische bussen. Noorwegen krijgt dit jaar de eerste Tang-SUV's van het bedrijf.

SONO MOTORS Opgericht in 2016 door een vriendengroep. Hoofdkantoor in München. De eerste auto, de Sion, wordt een goedkope zonneauto, behangen met zonnepanelen. In 2023 leverbaar.

LIGHTYEAR. Opgericht in 2016. Hoofdkantoor Helmond. De Lightyear One rijdt op zonne-energie waardoor bijladen bijna niet meer nodig is. Volgend jaar zomer leverbaar voor 150.000 euro, exclusief belasting.