Rechtszaak tegen wulps Kuifje in schilderijen van Edward Hopper

De Franse kunstenaar Xavier Marabout (53) maakt al zo’n zeven jaar mash-ups waarin hij Kuifje in schilderijen van Edward Hopper plaatst, nu en dan in een erotische context. Marabout en Moulinsart, het bedrijf achter de stripheld, clashten in de rechtbank van Rennes.
Kuifje in de diner van Edward Hopper, een werk van Xavier Marabout. ©Xavier Marabout

Moulinsart sloeg op de tafel met het argument dat Marabout de wereld van Kuifje reproduceert zonder toestemming en dagvaardde hem voor inbreuk op het auteursrecht. De verdediging van de Bretonse artiest beriep zich op het recht van vrije meningsuiting en omschreef de werken als legitieme parodieën.

Moulinsart wordt geleid door Hergés weduwe Fanny Rodwell en haar man Nick. De stichting leek zich vooral toe te spitsen op het ietwat erotisch geladen werk waarin Kuifje halfnaakt te zien is of opduikt naast een sexy, soms wulpse dame. En dat, zo klonk het, terwijl Hergé besliste geen vrouwen in zijn werk te betrekken omdat hij hen zelden komisch vond.

Reactie van Marabouts advocaat: “Heeft een artiest dan niet het recht om zich vragen te stellen over Kuifjes seksleven?” Nog volgens Marabout staat parodie in de grondwet. Toch maakt hij zich zorgen, “omdat in deze tijden vrijheid steeds vaker wordt afgewezen”. De uitspraak in de zaak volgt in mei.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Batman en Gustav Klimt

Dat Marabout nu pas de erven van bekende beeldende kunstenaars artiesten over zich heen krijgt, mag een wonder heten. Op zijn website regent het immers mash-ups. Daarin brengt hij vooral Kuifje en Hopper samen, maar ook Tex Avery en Picasso, Garfield en Mucha of Batman en Gustav Klimt.

“Picturale mash-up”, noemt de kunstenaar het. “Door te ontlenen aan de stripverhalen uit zijn jeugd en aan de schilderkunst van de grote meesters die hem fascineerden, ontwikkelde hij een stijl waarin de lijn en de parodie alomtegenwoordig zijn”, zo luidt het in zijn biografie op zijn site.

Tegenover The Guardian legt Marabout uit dat zijn werk voortspruit uit de overtuiging van historicus Christian Jacobs dat “er geen culturele overdracht zonder hernieuwde toe-eigening” is. “En dat is precies wat ik doe. Ik herbezoek mijn eigen cultuur door verschillende culturele werelden samen te voegen of te mengen, en geef hen betekenis. Omdat sommige universa in het geheim met elkaar praten.”