Proef: Waterbus tussen het station en TU-wijk

Over het water naar college

Tomas te Velde van de start-up Waterbus Delft: ,,Dagelijks minimaal honderd mensen is een goed begin." ©Fred Leeflang

Het wordt steeds drukker op de wegen in Delft. Richting de TU-wijk loopt het soms zelfs al vast op de fietspaden. Maar er is nóg een weg: het water. Vanaf 22 november kunnen studenten - en iedereen die dat wil - met de waterbus vanaf het station naar de TU-wijk varen. En terug.

Vooralsnog is het een proef, maar als het aanslaat blijft de waterbus. ,,Duurzaam personenvervoer over het water, om zo de wegen te ontlasten, dat is de kerngedachte achter de nieuwe start-up Waterbus Delft", vertelt mede-initiatiefnemer Tomas te Velde.

,,Veel steden aan het water, zoals Delft, zien de mogelijkheden voor publiek vervoer daarvan over het hoofd. Met het inzetten van de waterbus denken we echt substantieel te kunnen bijdragen aan minder verkeer op de Delftse wegen." De proef moet gaan uitmaken of dat ook echt zo is, én of het commercieel levensvatbaar is.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Nu de Westsingelgracht er ligt, is er een rechtstreekse waterverbinding met de TU-wijk. Daar gaat de waterbus zich dan ook in eerste instantie op richten. ,,We gaan dagelijks varen vanaf het station naar Deltares", legt Te Velde uit. ,,Daartussen doen we vier stopplaatsen aan: de Nieuwe Haven, De Koperen Kat, OGD en Deltares zelf. De maximale vaartijd is ongeveer 20 minuten en we varen tijdens de proef elke veertig minuten. Dat hopen we uiteindelijk te kunnen uitbreiden naar iedere 20 minuten. Vergelijkbaar met de bus. Per vaart kunnen 40 personen mee."

Watertaxi

Naast deze lijndienst ziet Waterbus Delft meer mogelijkheden: ,,Denk aan watertaxidiensten, chartervaarten met groepen, of goederenvervoer. Voorlopig varen we alleen in spitstijden, van 07.30 tot 09.30 uur en van 16.00 tot 18.00 uur. In de tussenliggende periode is de boot beschikbaar."

Over die boot valt ook een verhaal te vertellen: ,,Voor deze proef lenen we een rondvaartboot uit Utrecht", aldus Te Velde. ,,Het bijzondere van deze boot is dat die een hefdak heeft. De Abtswoudse Brug is namelijk maar 1.30 meter hoog en als die steeds voor ons open moet is dat natuurlijk niet handig. Op deze manier kunnen we er onderdoor. De passagiers zitten het grootste deel van de tijd gewoon comfortabel, warm en droog, en hoeven alleen bij het passeren van die brug even te bukken."

De rondvaartboot is uiteraard elektrisch aangedreven want duurzaamheid is een belangrijk aspect van het project.

Het waterbusproject past bij de bredere strategie voor publieksvervoer die door de provincie Zuid-Holland is geformuleerd. Met de verdere ontwikkeling van de Schieoevers en de komst van de musical over Willem van Oranje nemen de kansen voor de waterbus alleen maar toe, denkt Te Velde. Ook vanuit de gemeente komen positieve signalen. ,,En de contacten met de havenmeester en de vaarwegbeheerder zijn goed: ligplekken zijn al geregeld en met de vaarwegbeheerder maken we goede afspraken over de veiligheid. De Schie wordt immers druk bevaren."

Ticket

De proef duurt van 22 november tot 3 december. ,,We nodigen iedereen uit om mee te varen. De tarieven die we hanteren komen in de buurt van wat we uiteindelijk gaan rekenen. Je krijgt ook een ticket, dus je kunt de vaart als reiskosten declareren. Tijdens highlight Delft varen we gratis om van en naar het TU terrein te komen."

Na de proef wordt een enquête gehouden om te peilen of mensen de waterbus ook daadwerkelijk willen gaan gebruiken voor hun woon-werkverkeer. ,,Als we dagelijks minimaal honderd mensen kunnen vervoeren is dat een goed begin", denkt Te Velde. ,,Vervolgens moeten we met onze financiers om de tafel." Hij verwacht nog voor het eind van het jaar te kunnen zeggen of Waterbus Delft er echt gaat komen.