Pia Douwes heeft zich nu al compleet ongeloofwaardig gemaakt als opperjurylid

Journaliste Angela de Jong schrijft vijf keer per week een column over wat haar opvalt op tv.
Angela de Jong. ©Shody Careman

Zo’n eerste column na een tijdelijke afwezigheid is altijd lastig. Hoe te beginnen? Moet ik iets zeggen over mijn medische status? Ja, toch maar wel, want u reageerde zo lief de afgelopen weken en zo massaal dat ik stiekem dacht: ik moet vaker ziek worden. Hartelijk dank voor alle berichtjes, kaartjes, steunbetuigingen, tips (‘pas op met hardgekookte eieren’) en bloemen. Ze deden me ontzettend goed. De ontsteking van de alvleesklier is inmiddels over, de galstenen houden zich koest en in afwachting van een operatie ga ik de boel in Hilversum graag weer een beetje kietelen en plagen.

Dat brengt me bij het tweede punt. Waar ga ik het over hebben? Stof genoeg. Neem de hypocriete actie van Gordon tegen haatreacties op internet. De Vooravond dat zich ernstig verlaagt met een flutrubriekje van Emma Wortelboer op het Binnenhof. Of toch Pia Douwes die zich in de eerste aflevering van Op zoek naar Maria totaal ongeloofwaardig heeft gemaakt als opperjurylid? Er stonden twee blonde deelneemsters in de sing-off Hallelujah te verkrachten en zij zat te huilen van ontroering. Om Chantal Janzen te parafraseren: goh, wat kan ze zingen hè, die Pia.

Ze zijn sowieso niet vies van overacteren in de musicalwereld, viel me op bij zowel de tien Maria’s als het commentaar van de juryleden én de teksten van presentator Frits Sissing. De 178 superlatieven en lyrische bijvoeglijke naamwoorden waren een aanslag op mijn nog gevoelige maag.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Het is al onbegrijpelijk dat het Commissariaat voor de Media een anderhalf uur durende reclamespot voor de nieuwste Stage-musical toestaat op primetime NPO 1. Maar dan ook nog een commercialblok ín het programma, omdat met de ‘sing-off’ zogenaamd een heel nieuw programma begint? Hallo mediawaakhond, word eens wakker. En pak meteen de achterlijke applausmachine af. Wij kijkers zijn misschien een tikkie verveeld door de lockdown, maar nog niet zo afgestompt dat we denken dat er stiekem publiek verstopt zit onder de lege stoelen van het Circustheater.

Hè, toch lekker dat ik dat nu weer kwijt kan.

Hallo me­dia­waak­hond, word eens wakker

Maar nee, laat ik het positief houden. Ik wil hier mijn bewondering en vooral verwondering delen voor André van Duin. Hoe hij daar zat bij Matthijs gaat door (dat inmiddels zijn vorm begint te vinden en al een week of drie weet te verrassen) en zo hartbrekend mooi Voor altijd zong voor zijn overleden man Martin. Hoe doet hij dat toch, vroeg ik me af, en niet voor het eerst de afgelopen jaren.

Die hele tweede carrière die hij heeft opgebouwd, niet als komiek, maar als zichzelf. Grappig doen bij Heel Holland bakt terwijl zijn geliefde terminaal ziek is of hij zelf een chemokuur ondergaat. Zo snel na een zware operatie aan darmkanker in januari weer vol aan het werk.

Hij is een voorbeeld, op vele fronten. Waarbij ik me terdege realiseer dat hij niet de maat der dingen is. Zo sterk blijven onder zoveel tegenslag en zo snel opkrabbelen na kanker, is lang niet iedereen gegeven, weet ik van dichtbij. Maar juist daardoor inspireert hij, meer dan hij zelf wellicht beseft. Voor altijd. Kom er maar in met je tranen, Pia.