Ook met een kleinere beurs vliegen in de businessclass

Het nieuwe vliegtuiginterieur van Airgo. ©Airgo

Noem het de 'verryanairisering' van de businessclass. Een Singaporees ontwerpbureau heeft een nieuw vliegtuiginterieur bedacht dat de duurste vierkante meters in een vliegtuig bereikbaar maakt voor klanten met een kleinere portemonnee.

Het ontwerp voorziet in krappere ruimtes met schotten ertussen, en stoelen die zijn uit te klappen tot slaapbed. Het design biedt zelfs de optie om een dubbelbed te scheppen voor twee volwassenen, met eventueel een jong kind. Airgo Design speelt in op een trend. Luchtvaartmaatschappijen zien dat ook de minder vermogende reiziger geld over heeft voor iets meer weelde. Wat is het grootste voordeel van businessclass vliegen, behalve het linnen servet en echt servies in plaats van plastic bakjes? Juist. De mogelijkheid om uitgerust aan te komen, omdat de reiziger liggend heeft kunnen slapen.

Het concept van Airgo maakt dit mogelijk. In een van hun ontwerpen hebben de Singaporezen aan elke raamzijde van de businessclass elf kleinere verblijven getekend in een schuine opstelling. In het midden situeren ze twaalf breder opgezette business-seats. Er is zelfs plek voor een cocktailbar.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

'De stoelen in het midden zijn ideaal voor zakelijke reizigers, met een grote mate van privacy', stelt technisch directeur Alireza Yaghoubi. 'Tegelijk zien we ook gezinnen in de businessclass reizen. In dat scenario wil je juist meer ruimte voor interactie.' Om een dubbelbed of een 'gezinskamer' mogelijk te maken, ontwierp Airgo een wand die kan worden weggeschoven tussen cabines die naast elkaar liggen.

Proppen

Marktkenners betwijfelen of de zakenreiziger die op weg is naar de deal of the century ingeklemd wil zitten tussen stelletjes of gezinnetjes met kinderen. Maar de businessclass is al niet meer wat ze ooit was. Reizigers kunnen makkelijk het idee krijgen dat luchtvaartmaatschappijen alleen op zoek zijn naar manieren om nog meer passagiers in de economyclass te proppen. Dat doen ze ook in de businessclass. Alleen proberen ze hier meer stoelen te plaatsen zonder dat dit leidt tot merkbaar minder comfort.

Dit blijkt mogelijk. In een Boeing 777 telt de businessclass standaard 24 zitplaatsen. Maar een aantal maatschappijen waaronder United Airlines heeft de inrichting omgegooid om vier stoelen meer kwijt te kunnen. Op een beurs in Hamburg toonde het Italiaanse bedrijf Optimares vorig jaar een indeling met 32 stoelen. Sommige passagiers delen dan het gangpad, wat betekent dat ze op elkaar moeten wachten als ze hun privécabine in of uit willen. Een aantal 'dure' passagiers vliegt achterstevoren. In het ontwerp van Airgo telt de businessclass 34 plekken.

De vraag is of de businessclass nog een lang leven is beschoren. Er bestaan inmiddels zulke luxevarianten van de economyclass dat de zakenreiziger niet langer bereid is om zeven tot tien keer de prijs van een economystoel te betalen voor een ruimere fauteuil en een glaasje bubbels bij het opstijgen.

Met uitsterven bedreigd: de first class

In de beginperiode van de commerciële luchtvaart, kort na de Tweede Wereldoorlog, vloog het hele toestel eerste klas. Vliegen was domweg niet voor jan en alleman weggelegd: het was te duur. De laatste jaren is de first class op haar retour, blijkt uit cijfers van de Britse marktvorser OAG.

Vanaf 2008 bracht Lufthansa zijn duurste-stoelenaanbod terug van 494 duizend naar 175 duizend. Air France-KLM schrapte 100 duizend first-classplekken en had er vorig jaar nog maar 68 duizend. Alleen Emirates, de grootste luchtvaartmaatschappij in het Midden-Oosten, breidde zijn aanbod juist uit. Het verdubbelde zijn first-classplekken naar 623 duizend.

De first class is ingehaald door de goedkopere businessclass en de luxere uitvoeringen in het economysegment. Op kortere vluchten is het onderscheid tussen de klassen amper te zien. Een verplaatsbaar gordijntje markeert de scheidsgrens, want de stoelen in first class en economy zijn van dezelfde kwaliteit. Het enige verschil is dat zakenreizigers die meer betalen een lege zitplaats naast zich vinden.

Het aantal first-classplekken daalt gestaag, terwijl het aantal mensen dat zich die luxe zich kan veroorloven juist toeneemt. De nieuwe rijken uit China, India en de techsector in de VS willen hun kroost een normale opvoeding geven, zoals ze die zelf hadden, en daar hoort op zijn hoogst een business-seat bij, en soms slechts een ticket voor economy, stelt consultant Charlotte Vangsgaard in The Economist.

Volgens het Britse weekblad is er nog een reden waarom first class uit de gratie raakt: echte rijke stinkerds vligen gewoon in hun privéjet.