Nieuwe fabriek voor het 'witte goud'

Enorme melkpoederfabriek zet in op melk die allergie moet voorkomen

Danone heeft in Haps, onder de rook van Nijmegen, een nieuwe melkpoeder-fabriek gebouwd. De directie denkt dat de vraag de komende jaren zal toenemen.
Danone investeerde 240 miljoen euro in de nieuwe melkpoederfabriek. ©ANP

Het wordt wel het 'witte goud' genoemd: melkpoeder voor babyvoeding. En naar melkpoeder uit ons land is, vanwege de goede reputatie, al jarenlang veel vraag. Danone is marktleider en wil dat met de in Haps geopende Nutricia-fabriek graag blijven. Moedermaatschappij Danone investeerde 240 miljoen euro in de fabriek.

,,Een op de twintig baby's heeft een koemelkallergie en dat worden er steeds meer'', weet Nutricia-directeur Sijmon Hage. ,,Met de manier waarop we hier de babypoeder maken, kunnen we die allergie voorkomen. Dit is de enige fabriek van Danone die dat kan.''

3,5 miljoen baby's

In de nieuwe fabriek worden zeshonderd verschillende producten gemaakt, geleverd in negentig landen, goed voor het voeden van 3,5 miljoen baby's per dag. ,,De Nederlandse producten zijn populair vanwege de hoge kwaliteit'', weet Hage. Nog niet lang geleden verdwenen grote aantallen blikken melkpoeder uit de schappen van de Nederlandse supermarkten om vervolgens naar China te worden verscheept. Supermarkten voerden daardoor zelfs een limiet op het aantal bussen dat klanten mochten kopen, zodat er genoeg overbleef voor Nederlandse baby's.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

,,Het is belangrijk dat de kwaliteit goed blijft'', zegt Hage over vraag naar melkpoeder. ,,Er hoeft maar iets te gebeuren en de klanten keren je de rug toe. Andersom werkt het ook. Als in een winkel de Nutricia-producten op zijn, zullen de mensen niet snel hetzelfde product van een ander merk nemen.''

Met de nieuwe fabriek hoopt Danone de productie die in hun oude melkpoederfabriek in Cuijk werd gehaald, te verdubbelen. ,,De markt blijft groeien en als Danone wil uitbreiden, dan is die mogelijkheid er ook op dit bedrijventerrein.''

Hans van Goudoever, directeur van het Amsterdamse Emma Kinderziekenhuis, is blij met de melkpoederfabriek: ,,Allergie onder kinderen neemt toe. Zo'n 20 procent ontwikkelt een of andere allergie en van alle kinderen heeft 5 procent een koemelkallergie. Met goede voeding kun je de symptomen van een allergie voorkomen.''

Nutricia werd in 1896 opgericht als zuivelfabriek in Zoetermeer. Er was toen een groeiende behoefte aan bacterievrije kindervoeding. In die tijd stierf 20 procent van de zuigelingen in Nederland bij gebrek aan moedermelk.

In 2005 nam het Franse Danone Nutricia over. ,,Als Nutricia hebben we al 120 jaar ervaring. We hebben de kennis en kunnen kwaliteit garanderen. Die leidende positie willen we graag blijven behouden. Met deze fabriek kunnen we weer honderd jaar vooruit.''