Nieuw blad '33-45' schrijft vooral over muziek en niet zozeer over artiesten

Processed with VSCO with a6 preset 33-45 magazine ©Copyright 2018. Alle rechten voorbehouden.

"Er staan geen advertenties in. Lees dit dus als een boek"

Een papieren blad uitbrengen in 2018 klinkt als met volle overgave harakiri plegen. Toch wilden drie Gentenaren niets liever, met '33-45'. 'Als wij dit willen lezen, dan moeten er toch nog mensen zijn?'

Niets gaat boven de geur van verse drukinkt, vinden Quinten Cormenier, Gert-Jan De Baets en Anders Vranken, de oprichters van het muziekblad 33-45. In het appartement van Cormenier werden zopas de eerste exemplaren geleverd - een hoop papier waar met trots aan wordt gesnuffeld.

Anderhalf jaar geleden ontstond hier het idee om een magazine te beginnen dat afwijkt van het muzikale actualiteitsblad. Wat het prachtige Bahamontes is voor de koersfanaat, moest volgens Cormenier ook bestaan voor de muziekliefhebber: nostalgisch, esthetisch en tijdloos. Zonder enige achtergrond in de journalistiek begon hij te sleutelen aan een magazine over muziek, en niet zozeer over artiesten.

‘Ik wil verhalen brengen waar je na twintig jaar nog altijd in kan verdwalen’

Quinten Cormenier

"Voor mij mocht het allemaal wat trager", vertelt hij. Naast zijn werk als burgerlijk planner, is Cormenier ook een wandelende popencyclopedie. In zijn tienerjaren verslond hij Humo's bij de vleet, en op dit moment leest hij geregeld de relevante blogs. Maar niet overal vond hij de longreads waar hij van houdt. "Ik ben geen Jan Delvaux, maar wat wij met het eerste nummer van 33-45 hebben gemaakt, vond je tot nu toe enkel in boeken. Ik wil verhalen brengen waar je na twintig jaar nog altijd in kan verdwalen. Daarom wilden we ook niet de artiesten in het middelpunt van de belangstelling plaatsen, maar de muziek zelf. In onze eerste uitgave, Never Alone, Always Together, staat bijvoorbeeld een artikel over broederschap in de hiphop. Op de foto staan Brihang, Nag en Zwangere Guy. Ja, dat zijn de usual suspects, maar ze krijgen allemaal welgeteld één zin het woord. Omdat het niet over hén gaat. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niets relevants over te zeggen hebben."

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

R.I.P. 'RifRaf'

Net toen ze met hun idee naar buiten kwamen, ging het legendarische muziekblad RifRaf ter ziele. Het was alsof het voorbestemd was, en alsof 33-45 zich opwierp als vervanger. "Maar niets is minder waar", zegt Cormenier. "Er is een reden waarom RifRaf overkop ging: wat zij deden, is gemaakt voor het web. 33-45 moet je niet lezen als magazine, maar als boek. Daarom is er ook geen plaats voor advertenties."

►Anders Vranken en Quinten Cormenier, oprichters van '33-45', bij een stapel magazines, vers van de drukker. Het geld voor de lancering van hun nieuwe muziektijdschrift vonden ze dankzij crowdfunding. ©Damon De Backer

Het geld moet dus komen van de verkoop, en de crowdfunding van het eerste nummer was alvast in no time rond. "Crowdfunding werkte voor ons belachelijk goed", vertelt Cormenier. "We hadden een goed uitgewerkt idee, en dat werd geapprecieerd. En ja, mensen zitten online en ze gebruiken Spotify, maar tegelijk wordt er ook weer vinyl verkocht", vertelt Cormenier. "Digitaal en analoog bestaan nu naast elkaar. Zelf willen we op termijn ook niet enkel een magazine op papier zijn: er komt een Spotify-playlist en videocontent."

Hoewel De Baets zelf in een band speelt, en Vranken in dienst is bij Sioen, was het niet altijd evident om artiesten te bereiken. "Het is niet gemakkelijk om een band aan de lijn te krijgen die op dat moment niets heeft te verkopen", vertelt Vranken.

Al voegt hij eraan toe dat het meestal niet de artiesten zelf zijn die weigeren - aanvragen durven al eens blijven steken in de inbox van de manager. "En dan zijn er natuurlijk ook nog bands die bij ons komen aankloppen: 'Hey, wij hebben iets nieuws. Wil je daarover schrijven?' Maar dat is nu exact wat we níet zullen doen."

Perfecte winkelsoundtrack

Wat dan wel? In het eerste nummer van 33-45 staan verhalen over hoe mooi en pijnlijk het is om jarenlang samen te spelen. En over wat de perfecte winkelsoundtrack is (spoiler: het is niet Mia Doornaerts favoriet 'Kind van de Duivel', want als subliminal message is die vrij waardeloos). Oh, en een column over met je lief over straat wandelen en een set oortjes delen om naar dezelfde muziek te luisteren.

Het eerste nummer van 33-45 is te bestellen via 33-45magazine.com.

Cadeautje

Verras je familie of vrienden met hun eigen persoonlijke nieuwssite, gebaseerd op een selectie van hun favoriete onderwerpen. Bekijk hier een voorbeeld van de uitnodiging.