Minister Van Engelshoven heropent de deuren van de cultuurwereld

Minister van Cultuur Ingrid van Engelshoven (D66) en Ralph Keuning, directeur van De Fundatie, openden samen de deuren van het Zwolse museum De Fundatie. De aftrap in Zwolle is tevens een teken van de heropening van de culture sector. 
Minister Van Engelshoven en directeur Ralph Keuning van Museum de Fundatie bezoeken het museum. ©ANP

Als een koninklijk echtpaar schrijden ze over de knalrode loper naar buiten. Minister van Cultuur Ingrid van Engelshoven (D66) en Ralph Keuning, directeur van De Fundatie. Klokslag twaalf openden beiden de deuren van het Zwolse museum. Zij in een zachtroze mantelpak met wijde broek; hij in een strak gesneden kostuum van hemelsblauwe stof.

Enigszins ingestudeerd, maar niet minder enthousiast verwelkomen ze, bovenaan de statige trap, het publiek dat op gepaste afstand van anderhalve meter in de stralende zon al een tijdje staat te wachten. ‘Fijn dat jullie er allemaal zijn’, luidt de begroeting van de minister. ‘Komen jullie allemaal naar binnen?’, vraagt de directeur. ‘Kom, we gaan kijken’, vult Van Engelshoven hem aan.

De ceremonie duurt welgeteld tweeënhalve minuut. Maar het belang ervan is niet te veronachtzamen. Dit is meer dan het openzetten van een dubbele voordeur aan de Blijmarkt in Zwolle, het is een symbolische daad. Een opluchting. Misschien wel een bevrijding.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Eindelijk, na tachtig dagen gesloten te zijn geweest door de coronacrisis, kan de culturele sector weer bezoekers ontvangen. De aftrap in Zwolle betekent in elk geval de heropening van musea, theaters, podia en concertzalen. Soms in sterk afgeslankte vorm, veelal in aangepaste opzet. Of zoals in De Fundatie met de nodige pijlen en teksten op de museumvloer, waar en in welke richting wel of niet te lopen.

‘Je zal begrijpen dat dit de kroon is op ons werk’, zegt Keuning verwijzend naar de komst van de minister en dat zij juist in zijn museum het startschot heeft gegeven. ‘Dit maakt het compleet.’ Waarom Van Engelshoven De Fundatie heeft gekozen? ‘We wilden graag buiten de Randstad, het liefst in de regio beginnen’, legt de minister uit, verwijzend naar de toer die ze door het land gaat maken. En, voegt ze eraan toe: ‘Ralph heeft zulke mooie deuren.’

Is het voor haar niet frustrerend dat de kunstwereld toch zoveel kritiek heeft op de gebrekkige financiële steun? ‘We kunnen niet alles opvangen, want daarvoor is de crisis te groot. Er zullen gaten vallen. Zeker in de kunstensector, waar verlies van inkomsten is. Maar ook een gemis aan publiek. Die pijn wordt dubbel gevoeld. Het is zeker een aansporing om ons af te vragen of we meer kunnen doen. Om aan de theaters en musea, makers en producenten te vragen wat ze nodig hebben. Dan ga ik mijn stinkende best doen om dat mogelijk te maken.’

De eerste bezoekers die het museumgebouw betreden zijn een echtpaar uit Waddinxveen. De man vertelt dat hem op donderdag 12 maart ’s middags vriendelijk doch dwingend werd verzocht het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam te verlaten. ‘Dat was de laatste dag dat musea nog open waren. Nu staan we hier op de eerste dag voor De Fundatie. Toch bijzonder.’