Luke is apetrots op elektrische Mini van 55 jaar oud

Toen Luke van Adrichem (35) uit Kwintsheul hoorde dat hij anderhalf jaar moest wachten op een nieuwe elektrische Opel Ampera, besloot hij zelf maar een elektrische auto te fiksen. Het werd een groene Mini uit 1963, die hij met twee oud-studiegenoten helemaal ombouwde.
Een trotse Luke van Adrichem bij zijn duurzame Mini. ©Thierry Schut Fotografie

Het snoer gaat onder de deur door, richting het stopcontact even verderop. Achter de openslaande deuren staat 'ie, 55 jaar oud inmiddels. Een rasechte Mini uit Engeland, met een blauwe Nederlandse nummerplaat, een plaat uit een ver verleden. Het oplaadsnoer steekt uit de voorkant van de volledig omgebouwde auto. Achterin liggen alleen maar accu's, dus een kofferbak is er niet meer. Maar dat deert niet. ,,Ik kan er met mijn hele gezin in", zegt Van Adrichem, telg uit de bekende familie van het bedrijf Metazet, lachend. ,,En we hebben drie kinderen."

Het zijn gewoon leuke, guitige bakkies, en niet te zwaar

Luke

De Heulenaar studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en sleutelde al eens eerder met wat studiegenoten aan een Mini. Maar deze keer werd het een ware metamorfose. ,,We zijn met z'n drieën op zoek gegaan naar een Mini, die we helemaal elektrisch wilden maken", blikt Van Adrichem terug. ,,Het zijn gewoon leuke, guitige bakkies, en niet te zwaar. Het zijn auto's voor liefhebbers en in Nederland erg duur. In Engeland zijn meer verzamelaars ervan en uiteindelijk vonden we er één in Manchester, bij een boer in de schuur.”

Met z'n drieën pakten ze het vliegtuig. ,,Leuk mannenuitje", glimlacht Van Adrichem. En wat ze daar zagen, vergrootte hun plezier alleen maar. Een donkergroene mini in werkelijk perfecte staat. ,,We konden er zó mee terug naar huis rijden." In Nederland moet je er zomaar 20.000 euro voor neertellen, de drie studiegenoten waren in Manchester voor 12.000 euro klaar. Nou ja, klaar. Toen begon de klus eigenlijk pas. ,,Eén van de jongens heeft een eigen autobedrijf, dus dat scheelt al een hoop. Het is bovendien ook best makkelijk sleutelen aan een Mini. Dat vind ik zelf ook wel leuk. Knutselen zit toch een beetje in de genen van de Van Adrichems."

De manuren heeft het drietal niet meegerekend, maar aan onderdelen moesten ze er nog 15.000 euro instoppen om hun aanwinst op elektriciteit te laten 'lopen'. Maar dan heb je ook wat.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Bereik

Geluid maakt de Mini niet en het rijdt als een trein. Het karretje schiet werkelijk onder je kont vandaan en als je alleen het gas al loslaat, remt 'ie vanzelf een heel stuk af. ,,Hij heeft een bereik van 200 kilometer en ik ga er regelmatig mee naar mijn werk in Rotterdam", zegt Van Adrichem, die daar met twee (Westlandse) compagnons zijn eigen bedrijf heeft.

Temporary Works Design (TWD), een onderneming die hulpmiddelen maakt voor aannemers in de windenergie. Bijvoorbeeld om windmolens op zee te installeren. ,,Ik heb wel iets met duurzaamheid'', legt Van Adrichem uit. ,,Windenergie ontwikkelt zich nu heel snel. We hebben inmiddels ook vestigingen in Londen en Athene. Ik ben hier overigens wel aan mijn laatste maanden bezig, want ik zoek een nieuwe uitdaging. Ik blijf wel bij het bedrijf betrokken, maar het is tijd voor wat anders." Lachend: ,,Ik weet nog niet wat, maar misschien wel iets met elektrische Mini's."

Het is tijd om de kinderen van school te halen en Van Adrichem stapt in de Mini. ,,Vinden de kids prachtig joh, als ik met die Mini bij school kom. En zeg nou zelf, het is toch ook mooi?" Geruisloos hobbelt de Heulenaar weg.

Interesse? www.electricmini.nl.

Elke ochtend het nieuws uit Westland in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!