Luchtvaartbeleid staat bol van list en bedrog

Opinie

Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen is 'een list nodig', nu Lelystad Airport niet open kan. Lammert van Raan wil dat de politiek stopt met stiekeme plannetjes en het tegen elkaar uitspelen van bewoners.

We hebben een list nodig, zei luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen (VVD) onlangs, in‎reactie op de vastgelopen plannen voor Lelystad Airport. Alsof er nog niet genoeg list en‎bedrog gebruikt is in het Nederlandse luchtvaartbeleid tot dusver.‎

De Tweede Kamer nam recent een motie van de Partij voor de Dieren aan om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te brengen. Stevige krimp van de luchtvaart wordt daarmee onvermijdelijk. Daarvoor is steeds meer maatschappelijk draagvlak. ‎

In Eindhoven werd op verzoek van bewoners al een krimpscenario doorgerekend dat zeer ‎positieve effecten blijkt op te leveren voor de leefomgeving van mens en dier. In Rotterdam wordt op initiatief van het platform Bewoners tegen Vliegtuigoverlast serieus gesproken over ‎sluiting van de luchthaven. ‎

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Inmiddels lijkt Lelystad Airport het definitief niet te gaan halen na opzichtig wensdenken over stikstof en rammelende rapporten over geluidsoverlast en botsingen met vogels. Bewonersgroepen wisten een serie fouten te onthullen die de plannen voor de luchthaven onhoudbaar maken. De toekomst van luchtvaart is de trein.‎

De VVD lijkt die trein gemist te hebben. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra stelde‎dat Nederland 'te veel natuurgebieden' heeft. Strijdtoneel was een debat over het‎door de Raad van State vernietigde Nederlandse stikstofbeleid, waar de VVD nota bene zelf co-auteur van was.‎

Nu de gate van Lelystad Airport daadwerkelijk gesloten lijkt te worden, zal de minister ‎inzetten op de groei van andere Nederlandse luchthavens. Een uitgelekte toekomstverkenning van het ministerie sluit nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport niet langer uit. Voortaan zou er van 05.00 uur 's ochtends tot 02.00 uur 's nachts gevlogen mogen worden. Een grove aanslag op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nachtrust. Ronduit schadelijk‎voor de gezondheid.‎

In delen van Limburg liggen mensen letterlijk wakker van de overlast van vliegveld Luik, dat 24 uur per dag open is en vluchten strategisch zo veel mogelijk richting het noorden duwt. Een Wob-verzoek dat boven tafel moest halen waarom hier niets aan wordt gedaan, is‎gedwarsboomd door het ministerie. Openbaarmaking zou de betrekkingen met België‎schaden. Kennelijk heeft de minister dingen te verbergen over de wel zeer onevenwichtige deal met de Belgische overheid, waarin een deel van het Nederlandse luchtruim werd prijsgegeven aan vliegveld Luik.‎

Nu de minister steeds verder verdwaalt in haar luchtkastelen dreigt een waterbedeffect. Het zou niet voor het eerst zijn dat omwonenden van verschillende luchthavens tegen elkaar worden uitgespeeld. De lucht moet geklaard worden en minister Van Nieuwenhuizen mag niet wegkomen met het kapen van onze nachtrust!

Lammert van Raan is Tweede Kamerlid (Parti