Internettende Nederlander wordt heel langzaamaan Facebook- en Twittermoe

Het is nog geen daling waarvan Facebookbaas Zuckerberg badend in het zweet wakker zal schrikken, maar de Nederlander vertoont symptomen van socialemediamoeheid. Hij is vorig jaar gemiddeld vier minuten per dag minder gaan twitteren, liken, chatten en appen dan in 2017, meldt marktonderzoeker Multiscope.
©AFP or licensors

Voordat de bewust digibete burger de champagne ontkurkt omdat anderen ook eindelijk tot zijn inzicht lijken te komen: de Nederlander besteedt gemiddeld nog altijd 79 minuten per dag aan sociale media. De bulk van die tijd gaat op aan Facebook (32 procent), WhatsApp (idem), Instagram (8 procent) en Facebook Messenger (4 procent). 

Dat betekent dat Zuckerberg en de zijnen nog altijd driekwart van de tijd opeisen die de internettende mens op sociale media doorbrengt, ook al verloor Facebook vorig jaar 5 minuten per dag van onze aandacht (was goed voor 34 procent) en werd WhatsApp 4 minuten minder gebruikt (was 33 procent).

Het favoriete communicatiekanaal van de Amerikaanse president Donald Trump (Twitter) krijgt 5 procent van de aandacht van de Nederlander toebedeeld, het carrièrenetwerk LinkedIn, digitaal plakboek Pinterest en internetbelservice Skype elk 4 procent en kletsdienst Snapchat rond de 2 procent.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Neerwaartse trend

Multiscope voorziet dat het gebruik van sociale media in minuten ook in de toekomst zal teruglopen. ‘Meer dan een kwart van de gebruikers van Facebook geeft aan de dienst over een jaar minder vaak (26 procent) of helemaal niet meer (3 procent) te gaan gebruiken.’ Voor een deel verplaatst de aandacht zich van het ene naar het andere sociale netwerk. ‘Voor deze twee diensten geldt dat er meer gebruikers zijn die de dienst vaker zeggen te gaan gebruiken dan gebruikers die willen gaan minderen of afhaken.’

In januari van dit jaar constateerde een ander marktvorser ook al dat de liefde voor sociale media in Nederland bekoelt. Dat geldt vooral voor Facebook, waar ruim 640 duizend ‘vrienden’ hun account in 2018 opdoekten of er niet meer naar omkeken, berekende Newcom. Er bleven nog altijd 10,1 miljoen gebruikers over.

Koning TV

De tijd die de Nederlander wijdt aan twitteren, liken, chatten en appen neemt 19 procent van zijn tijd in beslag die aan media in het algemeen opgaat. De tv blijft koning. Streamingdiensten zoals Netflix slurpen 27 procent van de aandacht op, tegen 24 procent voor het gapen naar de traditionele ‘live’-televisie. 

De rest van de tijd gaat voor 12 procent naar het luisteren van muziek, met Spotify als grootste oor met een marktaandeel van 56 procent van alle muziekdiensten. Het nieuws volgen slokt gemiddeld 8 procent van het mediagebruik op, Fifa 20 of Call of Duty spelen net zoveel. De Nederlander brengt 2 procent van zijn mediatijd door met zijn neus in een boek. Let wel: in een digitaal boek.

Mutiscope voert zijn peilingen uit met een onlinepanel onder 3,600 Nederlanders, ‘representatief gemaakt naar geslacht en leeftijd’, meldt directeur John Kivit. ‘Digibeten zitten dus inderdaad niet in steekproef.’