Hudson's Bay wil maar niet populair worden; ‘maak er weer V&D's van’

Zo uitbundig als Hudson’s Bay in september 2017 de eerste Nederlandse vestiging aan het Amsterdamse Rokin opende, zo stilletjes zet het vandaag zijn opmars voort. Met de opening van een warenhuis in Amstelveen - en binnenkort in Utrecht - is de keten voorlopig uitgespeeld in Nederland. Druk is het nog steeds niet in de warenhuizen. De oplossing? ‘Maak er weer V&D’s van.’
Hudson's Bay in Haarlem. Ook hier weinig winkelend publiek. ©Hollandse Hoogte / Michel Utrecht

Een vestiging in Amstelveen stond al langer op het lijstje van Hudson's Bay. Ondanks de nabijheid van het vlaggenschip in Amsterdam en de prominente aanwezigheid om de hoek van een Bijenkorffiliaal. Volgens Hudson's Bay staat Amstelveen bekend als koopkrachtig walhalla met een winkelcentrum dat van verre bezoekers trekt. Of deze mensen tijdens hun dagje shoppen massaal Hudson's Bay zullen bezoeken, is de vraag. Het van oorsprong Canadese warenhuis wil maar niet populair worden in Nederland. Op het hoogtepunt van het cadeauseizoen eind vorig jaar, draaiden de draaideuren van de Amsterdamse Bijenkorf op volle kracht, maar was het in de nabijgelegen kwartet panden van Hudson’s Bay aan het Amsterdamse Rokin opmerkelijk rustig. En het loopt nog steeds geen storm, zo blijkt uit onze rondgang langs vijf van de huidige 14 filialen. 

Verlies van 80 miljoen

Hudson Bay Company wil, sinds het afgelopen september ruim de helft van zijn Europese activiteiten verkocht en er eind vorig jaar uitlekte dat het bedrijf in haar eerste Nederlandse jaar 80 miljoen euro had verloren, niets meer zeggen over de gang van zaken. Ook niet over de inmiddels ingezette koersverandering met toegankelijker producten, lagere prijzen en regelmatige prijsacties. Bij de opening in Amstelveen worden vragen over niets anders dan Amstelveen niet op prijs gesteld.

Grote vraag die blijft hangen is welke maatregelen de directie verder neemt om het verlies te verzachten. Is het nieuwe warenhuis van Nederland nog te redden? Hans van Tellingen, retaildeskundige en directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo, denkt van wel. ,,Maar dan wel onder een andere naam: V&D! Koop die merkrechten op van Roland Kahn. En maak er weer een winkel van voor de gewone Nederlander. Een hele grote groep heeft geen warenhuis meer om te winkelen. Zij vinden De Bijenkorf gewoon te duur en kopen geen polo voor 120 euro. Hudson's Bay heeft de fout gemaakt tegen De Bijenkorf aan te willen schurken, waardoor de oude V&D-klanten niet zijn teruggekeerd. Daarnaast richt het warenhuis zich te veel op de jonge consument. Moet je niet doen, jongeren worden al bediend door een hoop andere (online) winkels.’’

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

V&D

V&D terug in het straatbeeld, Van Tellingen weet zeker dat het werkt. ,,In die prachtige panden die door de vastgoedeigenaren en Hudson's Bay waanzinnig goed zijn gerenoveerd. Met een goede prijs-kwaliteitverhouding ben je in staat om een goede deal met een hele groep Nederlanders te maken. Richt je met name op de 40- en 50-plussers. Deze groep wil een acceptabele kwaliteit. Voor niet al te veel geld. Van alleen ramsj van de Action wordt niemand gelukkig.’’

Tekst loopt door onder de foto's

De tattoo-actie die het warenhuis tijdens Valentijnsdag hield, was wel een succes. Ook hier in het filiaal in Den Bosch. ©Fotoburo Olaf Smit, fotoburosmit@home.nl
Hudson's Bay in Enschede. ©© 2018 Emiel Muijderman Fotografie, all rights reserved