Hudson's Bay wacht op de klant die maar niet wil komen

Zo uitbundig als Hudson's Bay in september 2017 de eerste Nederlandse vestiging open­de, zo stilletjes sluipt het warenhuis vandaag Amstelveen binnen. Een rondgang langs Nederlandse vestigingen leidt tot de vraag: hoe lang houdt Hudson's Bay het nog vol?
Amstelveen heeft eindelijk de beloofde Hudson's Bay, met glanzende gevel ©Dingena Mol

Amstelveen
Hij stond al in 2016, bij de komst van het Canadese Hudson's Bay Company naar Nederland, prominent op het lijstje. Waar voormalige V&D-steden als Groningen en Eindhoven tevergeefs om een warenhuis bedelden, was Amstelveen een van de - toen - twintig voorgenomen vestigingen.

Ondanks de nabijheid van het vlaggenschip in Amsterdam en de prominente aanwezigheid om de hoek van een Bijenkorffiliaal. Amstelveen geldt immers als koopkrachtkampioen en het Stadshart trekt bezoekers uit de wijde omgeving.

De beloofde opening in voorjaar 2018 liet lang op zich wachten. Slechts bewaakt door wat bouwvakkers stond de door eigenaar ASR grondig uitgebeende V&D-kolos aan het Buitenplein bijna een jaar leeg. Tot vandaag. Gaat Amstelveen het tij voor de Canadezen keren?

Amsterdam
Op het hoogtepunt van het cadeauseizoen eind vorig jaar draaiden de draaideuren van de Bijenkorf aan de Dam op volle kracht, maar was het in de nabijgelegen kwartet panden van Hudson's Bay opmerkelijk rustig. Wie de roltrappen omhoog nam, zag het steeds rustiger worden.

Of dat zijn weerslag heeft op de landelijke resultaten van de Canadezen laat zich raden. Maar Hudson's Bay Company wil, sinds het afgelopen september ruim de helft van zijn Europese activiteiten verkocht en er eind vorig jaar uitlekte dat het bedrijf in zijn eerste Nederlandse jaar 80 miljoen euro had verloren, niets meer zeggen over de gang van zaken. Ook niet over de inmiddels ingezette koersverandering met toegankelijker producten, lagere prijzen en regelmatige acties.

De Amsterdamse Hudson's Bay ging in 2017 open ©ANP

Bij de opening van het nieuwste filiaal in Amstelveen mogen er vragen over die locatie worden gesteld. Informeren naar de koers van het bedrijf wordt niet op prijs gesteld. Evenmin komt er antwoord op de vraag waarom er nu maar vijftien vestigingen in Nederland komen. In 2016 zijn er in ruil voor een investering van 300 miljoen euro 'ten minste twintig zaken tot 2018' beloofd.

Rotterdam
Op de derde verdieping van Hudson's Bay in Rotterdam is het druk, mensen staan in de rij bij de kassa. Niet die van het warenhuis zelf, maar van La Place. Appelgebak en broodjes kruidenkaas vinden deze druilerige dinsdagmiddag gretig aftrek. De caissière overziet de rij en besluit een tweede kassa te openen.

In de winkel zelf zijn geen extra kassa's nodig. Het is zo stil in het warenhuis dat het ongemakkelijk aanvoelt om langs de nieuwe collecties mooie schoenen en kleding te lopen.

Bij de herenmode zijn in de hippe barbershop alle stoelen leeg. Ook op de begane grond waar gelegenheid is om uitgebreid make-up te laten aanbrengen, staan de medewerkers duimen te draaien in afwachting van de klanten die niet komen. Ze zeggen de schaarse passanten vriendelijk gedag om vervolgens onderling verder te kletsen.

Aan de andere kant van de Coolsingel is het deze dinsdag bij de Bijenkorf wel druk.

Enschede
Het is een druilerige middag op het Van Heekplein in Enschede. Vorig jaar werd hier Hudson's Bay geopend, net als in andere steden in een voormalig pand van V&D. De Canadezen hebben hier in theorie een voorsprong, want eind 2013 vertrok hier de Bijenkorf hier; in hun pand zit nu een Primark.

Bron: HBC ©Laura van der Bijl

De verregende klanten die Hudson's Bay hebben bereikt, zijn op de vingers van een hand te tellen. Ze schuifelen door de gangpaden. Bij de tassenafdeling kijkt een vrouw aandachtig naar de sieraden. Als ze even later afrekent, is ze bij de kassa direct aan de beurt.

Op dagen als deze ligt de winkel er strak bij. Een van de medewerkers blijkt de hele ochtend druk geweest met het opruimen van zijn afdeling. Trots kijkt hij naar het geleverde werk. Alle kleding is netjes op kleur gesorteerd en strak opgevouwen.

Dat het nu wat rustiger is in de winkel, zegt volgens deze verkoper helemaal niets over het succes. "Op een dag als vandaag kun je inderdaad naar werk zoeken, maar in het weekend kom je handen tekort."

Breda
Qua drukte lijkt Hudson's Bay in Breda op een doordeweekse dag meer op een provinciaal museum dan op een warenhuis. De sereniteit in het hart van het Bredase winkelgebied heeft zijn uitwerking op het personeel van de Canadese multinational. Ze wachten op hun kans om iets te doen. Wie een paar seconden stilstaat bij een kledingstuk krijgt direct hulp, advies en een glimlach.

Op de kinderafdeling vragen naar een herenhoed? Er volgt meteen een gedienstig telefoontje en direct staat een medewerker van de mannen­afdeling te wachten bij de roltrap om het hoedenaanbod te tonen.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Amstelveen heeft eindelijk de beloofde Hudson's Bay ©Dingena Mol

Klant Marjanne Nieuwenhoven snapt niets van de rust. "Het is een prachtige ruim opgezette winkel met mooie kleuren. Misschien dat Hudson's voor sommige mensen wat te duur is." Het assortiment zou voor haar nog wat luxer mogen. De winkel hangt nu tussen Bijenkorf en V&D in, zegt ze, en bereikt daardoor geen van beide doelgroepen.

Maria Tielen is het hier volmondig mee eens. Zij was vaste klant van V&D en loopt nu alleen door Hudson's Bay heen, onderweg naar ander aanbod in winkelcentrum De Barones. "Het is hier veel te duur en ze hebben geen leuke spullen. Ik wil gewoon V&D terug, die was gemoedelijk!"

Haarlem
Hudson's Bay opende elf maanden geleden voor het laatst een trits warenhuizen. Daaronder die in het V&D-monument aan de Grote Houtstraat. Het was meteen de drukste dag die de vestiging meemaakte maar dat kan ook komen door de uitgedeelde cheques van 500 euro.

Alhoewel de mooiste La Place van het land - op de negende daketage van het monument - een trekker blijft, is het ook deze zaterdag rustig op de onderliggende verdiepingen.

Haarlem reageert op het aanbod zoals overal elders: mooi, maar prijzig en weinig onderscheidend. Daar probeert de onlangs aangestelde nieuwe directeur bij Hudson's Bay Benelux verandering in te brengen. Die boodschap lijkt, ondanks knallende posters in de abri's, nog niet geland bij de beoogde clientèle.

Almere
Het is uitgestorven in Almere. Niet alleen in de september 2017 geopende Hudson's Bay, ook de naastgelegen Pull & Bear is het deze vrijdagmiddag rustig. Alleen de Primark verderop oogt druk. Zelfs onder het glazen dak van het warenhuis in het Citadelcomplex ontbreekt het aan animo voor de inpandige La Place.

Klopt het dan toch dat de Almeerse koopkracht onvoldoende is om een Hudson's Bay overeind te houden, zoals een winkeldeskundige een jaar geleden uitrekende? Met maar vierduizend kapitaalkrachtige inwoners zou het verzorgingsgebied veel te klein zijn - wat te denken geeft over de vestiging in het aanmerkelijk kleinere Amstelveen. "Hoezo te weinig animo?" luidde een reactie op Radio Flevoland, "we hebben een hockeyclub hier."