45 kilo minder en je hoeft niet eens chocolade of wijn te laten

HET 'WONDERDIEET' VAN ADELE

Ooit was ze een boegbeeld voor vollere vrouwen, maar de laatste maanden wordt Adele (31) met een steeds slanker figuur gespot. Volgens insiders is de Britse zangeres al 45 kilo kwijt. Zelf zegt ze er liever niets over, maar naar verluidt heeft ze dat te danken aan het 'Sirtfood'-dieet. Het zoveelste crashdieet, maar wel één dat rode wijn en chocolade toelaat.
Adele slanker dan ooit op een Oscar-feestje, begin deze week. ©RV

Wie het in Keulen hoort donderen: 'sirtfood' is de verzamelnaam voor voedingsmiddelen die de sirtuïnes, een groep eiwitten, in je lichaam stimuleren. De bedenkers van het dieet - de Britse voedingsdeskundigen Aidan Goggins en Glen Matten - noemen die sirtuïnes ook wel 'skinny genes'. Het zijn genen die een positieve impact hebben op je vetverbranding, spiergroei en metabolisme - en je dus doen vermageren. Wie het 'Sirtfood'-dieet volgt, moet vooral voedingsmiddelen eten die die 'afslankgenen' activeren. Het gaat dan om bijvoorbeeld boerenkool, asperges, aardbeien, appels en quinoa (zie kader). Maar - en dat is misschien wel het leukste nieuws - ook pure chocolade, koffie en rode wijn zijn toegelaten. Bij veel andere diëten zijn die net uit den boze, maar aangezien die 'guilty pleasures' sirtuïnes zouden aanzwengelen, mogen 'Sirtfood'-volgers er ook af en toe van genieten. Het duo achter het dieet belooft een gewichtsverlies tot 3 kilo per week.

Catchy

Te mooi om waar te zijn? Helaas: volgens voedingsdeskundige Sanne Moeha is het dat ook. "Er is nul komma nul bewijs dat die voedingsmiddelen je metabolisme een duwtje in de rug geven. Of dat sirtuïnes zouden helpen om spieren te versterken. Dat kan enkel met sport, niet met zogezegde superfoods." De afslankmethode van Adele is met andere woorden een dieet in typische 'goeroestijl', zegt de voedingsdeskundige. "Enkele hippe termen - 'skinny genes', sirtuïnes - worden bij elkaar gegooid en gecombineerd met aantrekkelijke voedingsmiddelen. Want een dieet met chocolade en rode wijn, dat valt toch goed mee? Er worden grote beloftes gedaan, maar die worden heus niet allemaal ingelost."

Dat bij de populaire zangeres de kilo's eraf zijn gevlógen, heeft dan ook weinig te maken met sirtuïnes. Wel met haar personal trainer, én de strenge caloriebeperking die het 'Sirtfood'-dieet met zich meebrengt. Tijdens de eerste dagen mag je maximaal 1.000 kilocalorieën per dag naar binnen spelen, vanaf de vierde dag wordt die calorieopname verhoogd naar 1.500. Moeha: "Als je een beperkte hoeveelheid calorieën binnenkrijgt, zal je uiteraard afslanken. Dat gebeurt bij eender welk dieet. Het klinkt gewoon minder catchy dan 'skinny genes'."

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Hulp zoeken

De voedingsdeskundige vindt het 'Sirtfood'-dieet dan ook niet geschikt voor gewone stervelingen zoals u en ik. "Ik raad nooit aan om strenge crashdiëten thuis uit te proberen. Ik geloof in een gezonde mix van voedingsstoffen: eiwitten, koolhydraten, vezels en vitaminen. Bij dit dieet komt dat in het gedrang. Maar ik wil ook niet té streng zijn: uiteindelijk helpt het wel om gewicht te verliezen, op voorwaarde dat je een correcte begeleiding hebt. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat een wereldster als Adele dit niet in haar eentje heeft aangepakt. Zij kreeg gegarandeerd de nodige aanmoediging en steun van een diëtist en een persoonlijke kok. Wie het dus ook wil uitproberen, zoekt best hulp van een professional. Anders is het quasi onmogelijk om zo'n dieet op lange termijn vol te houden."

Het 'Sirtfood'-dieet

Wat mag je eten?

Het 'Sirtfood'-dieet spitst zich toe op bepaalde voedingsproducten die 'sirtuïnes' stimuleren. Denk aan groenten (asperges, boerenkool, broccoli, paksoi, rucola, waterkers, witlof, witte en rode ui), fruit (aardbeien, appels, bramen, frambozen, rode druiven, zwarte bessen), noten en zaden, quinoa, boekweit, pure chocolade, extra vergine olijfolie, groene thee, kappertjes, koffie, kurkuma, peterselie, dadels, rode wijn, roodlof en sojaproducten. Wie het dieet volgt, moet vooral uit deze lijst kiezen, maar mag ook combineren met bijvoorbeeld vlees, vis of pasta.

Mag je zoveel eten als je wil?

Nee, er gaat een strenge calorielimiet mee gepaard. In de eerste drie dagen mag je maximaal 1.000 calorieën per dag eten: drie groene sapjes en één hoofdmaaltijd. Van dag vier tot dag zeven wordt de grens opgetrokken naar 1.500 kcal per dag: twee groene sapjes en twee hoofdmaaltijden. Nadien hoef je geen calorieën meer te tellen, maar ligt de focus op gevarieerde maaltijden die vooral uit 'sirtfoods' bestaan. En altijd voor 19 uur, want daarna is eten uit den boze.

Wie zweert er nog bij?

Behalve Adele ook nog Pippa Middleton en prins Harry, BBC-kok Lorraine Pascale en voormalig bokser David Haye.