Dé 5 oorzaken van rugpijn

Meer dan vier op tien werknemers zeggen aan rugpijn te lijden, maar als er geen duidelijke afwijkingen zijn, zoals een hernia, is het niet altijd makkelijk om de reden te achterhalen. Matthias Steenwerckx, kinesist bij Move To Cure, zet de belangrijkste oorzaken op een rij. "Vaak gaat het om een combinatie van factoren."

1 ZITTENDE LEVENSSTIJL

"Wie een zittend beroep heeft, moet zoveel mogelijk bewegen. Probeer regelmatig recht te staan, een wandeling te maken of wat oefeningen te doen, want blijven zitten is nefast voor je rug. Tegenwoordig leveren bedrijven wat dat betreft ook al veel inspanningen op de werkvloer. Denk maar aan ergonomische stoelen of bureaus waar je aan kan rechtstaan. Die hebben zeker hun nut."

"Ook voor mensen die vaak lang in de file staan of lange vluchten nemen, is bewegen extra belangrijk. Daarom kan je het best voor je in het vliegtuig stapt of bij een tussenlanding enkele oefeningen doen voor heupstabiliteit en flexibiliteit. Op die manier zet je je rug toch even aan het werk voor je langdurig gaat stilzitten. Dé sleutel tegen alle rugklachten is immers bewegen, zelfs wanneer je al rugpijn hebt. Als je stopt met bewegen, bestaat de kans immers dat de pijn nog erger wordt."

2 BEPERKTE FLEXIBILITEIT VAN DE HEUP

"Een beperkte flexibiliteit van je heupen en/of lage rug kan de oorzaak zijn van lage-rugklachten. Daarnaast speelt ook een verminderde kracht in bepaalde spiergroepen rondom de lage rug en het heupgewricht een belangrijke rol. Typisch voor mensen met een zittend beroep is een verkorte anterieure keten. Dit komt omdat zij vaak in een heuphoek van 90 graden of meer zitten. Het zijn onder meer je heupspieren die je rug positioneren en als deze onvoldoende flexibel zijn, kunnen ze rugklachten veroorzaken. De heupspieren zijn dan ook een van de eerste zaken waar wij op inzetten wanneer mensen zich bij ons aanmelden met rugklachten. Door dynamische stretchoefeningen zien we klachten heel vaak verminderen."

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

3 COMPENSATIE- GEDRAG

"Alles rond je heup - je buik-, bil- en rugspieren dus - is de basis. Elke beweging die je doet, vertrekt hieruit. Als deze spiergroepen onvoldoende ontwikkeld zijn, ga je hiervoor compenseren door je rugspieren op een andere manier te gebruiken dan waarvoor ze gemaakt zijn. Door deze compensatie raken je spieren overbelast, met pijn tot gevolg. Verder is het ook belangrijk om de rug niet alleen lokaal te bekijken, maar ook oog te hebben voor andere factoren die de rug kunnen beïnvloeden. Als je bijvoorbeeld vanuit podologisch standpunt kijkt, zien we dikwijls dat de stand van de voeten een grote invloed heeft op de rug. Zet je je voeten verkeerd, dan wordt dat ergens in het lichaam gecorrigeerd of gecompenseerd. En dat kan mogelijk leiden tot rugklachten."

4 VERZWAKTE BUIKSPIEREN

"Als je een draaibeweging maakt met je romp, zal je automatisch je buikspieren gebruiken. Maar als die verzwakt zijn, wordt het moeilijker deze rotatie te controleren en zal je je onderrug meer belasten. Naast spierkracht is een goede mobiliteit in je rug ook van cruciaal belang. Hoe beter je thoracale rotatie - de draaibeweging van je borstwervelkolom -, hoe minder rotatie er gevergd wordt van je lumbale regio - de lage rug. Het komt er dus op aan om je buikspieren zoveel mogelijk te trainen."

5 OVERGEWICHT

"Overgewicht is vaak een voedingsgerelateerd probleem, maar ook een gebrek aan beweging speelt een belangrijke rol. En dat is een van de belangrijkste oorzaken van rugklachten. Overgewicht heeft ook een rechtstreeks gevolg voor je rug: veel buikvet verhoogt immers de druk op je facetgewrichten, de 'scharnieren' van de rugwervels. Beeld je maar eens in dat je een hele dag een zak van tien kilo aardappelen moet meezeulen..."

***

TIPS OM RUGVRIENDELIJK...

... te zitten

Blijf in beweging. Je bent geen standbeeld. Verander regelmatig van houding en sta af en toe op. Maak eens een wandelingetje.
Zorg ervoor dat je computer juist staat. Dat wil zeggen dat de bovenrand van het beeldscherm zich op ooghoogte bevindt. Het scherm staat op armlengte en je toetsenbord zet je best op een comfortabele afstand.

... te staan

Neem een actieve houding aan. Dit doe je door je buik- en bilspieren lichtjes op te spannen.
Let op je schouders. Hou je schouders altijd naar achteren.

... te tillen

Hou het voorwerp dat je draagt altijd dicht bij je lichaam.
Er is geen perfecte manier om gewicht te tillen. Door je knieën gaan kan helpen, maar onze rug is gemaakt om te bewegen. Maak je dus niet onnodig ongerust en gebruik je rug!

... schoon te maken

Wissel van houding. Ook tijdens de schoonmaak is dat belangrijk. Als je uren aan een stuk dezelfde, repetitieve handeling uitvoert, is de kans groot dat je daar last van gaat ondervinden. Probeer dus voldoende variatie in je houding te brengen.