Bij La Place moet er een tweede kassa bij

ROTTERDAM

©Jan de Groen

Op de derde verdieping van Hudson's Bay in Rotterdam is het druk. Mensen staan in de rij bij de kassa. Niet de kassa's van het warenhuis zelf, maar van La Place dat een deel van de hoogste verdieping bezet.

Appelgebak en broodjes met kruidenkaas vinden deze regenachtige dinsdagmiddag gretig aftrek. De caissière overziet de rij en besluit haar collega erbij te roepen om een tweede kassa te openen.

Deze maatregel is niet nodig in de winkel zelf. Want het is stil in het warenhuis. Zelfs zo stil dat het ongemakkelijk aanvoelt als je langs de prachtige, nieuwe collecties schoenen en kleding loopt. Want mooie spullen verkopen ze zeker bij Hudson's Bay. Lentedeals (onder meer de damesvesten van Superdry en dinersets van Villeroy&Boch zijn in de aanbieding) vliegen je om de oren.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Het is kennelijk niet genoeg om de klant te verleiden. Bij De Bijenkorf is het deze dinsdag wel druk. Hudson's Bay zit ook anderhalf jaar na de opening nog steeds niet in het programma van het winkelend publiek. Het lijkt wel alsof het warenhuis overal tussenvalt.

Ze proberen het wel in Rotterdam. Op de tweede verdieping (herenmode) is een hippe barbershop te vinden, maar alle stoelen zijn leeg. Ook op de begane grond een poging: je kunt je hier uitgebreid laten opmaken, maar ook hier staan de medewerkers samen duimen te draaien. Ze zeggen allemaal vriendelijk gedag, om vervolgens weer verder te kletsen.

Het is uitgestorven in Almere. Niet alleen in de in september 2017 geopende Hudson's Bay, ook in de naastgelegen Pull & Bear is het deze vrijdagmiddag rustig. Alleen de Primark verderop oogt druk.

Zelfs onder het glazen dak van het warenhuis in het Citadelcomplex ontbreekt het aan animo voor de plaatselijke La Place.

Klopt het dan toch dat de Almeerse koopkracht onvoldoende is om een Hudson's Bay overeind te houden, zoals een winkeldeskundige een jaar geleden uitrekende? Met maar vierduizend kapitaalkrachtige Almeerders zou het verzorgingsgebied er veel te klein zijn - wat te denken geeft over de vestiging in het aanmerkelijk kleinere Amstelveen.

'Hoezo te weinig animo', luidde een reactie op Radio Flevoland, 'we hebben een hockeyclub hier.'

almere

Almere te klein voor een Hudson's Bay?

Het is een druilerige middag op het Van Heekplein in Enschede. Donkere wolken pakken zich samen boven de Hudson's Bay. Niet de spreekwoordelijke: het regent simpelweg pijpenstelen in de Twentse stad.

Het handjevol mensen dat zich in het centrum begeeft, is gehuld in een warme jas met capuchon of beschermt zich met een paraplu tegen de regen.

De Hudson's Bay in Enschede is gevestigd op een prominente plek op het Van Heekplein. Een jaar geleden is het warenhuis geopend, nadat de V&D en de Bijenkorf in respectievelijk 2014 en 2016 hun deuren sloten. Daarmee werd het na Hudson's Bay Zwolle de tweede Overijsselse vestiging. Enschede blij: geen donker, reusachtig pand in de binnenstad. Een aantal van de medewerkers uit eerdere warenhuizen werden zelfs opnieuw in dienst genomen. Zij werken op een van de in totaal drie verdiepingen: 11.000 vierkante meter vloeroppervlakte.

Het slechte weer heeft vandaag ook zijn weerslag op de drukte in de Hudson's Bay. Verregend schuifelen de klanten, die op de vingers van een hand zijn te tellen, door de gangpaden. De geur van parfum bij binnenkomst maakt verderop in de winkel plaats voor die van lederen tassen. Daar, vlakbij de tassenafdeling, kijkt een vrouw aandachtig naar de sieraden. Na een kort overleg met een van de medewerkers, is ze eruit. Als ze afrekent, is ze de enige bij de kassa.

enschede

Bij de kassa rekent maar één klant af

Hudson's Bay opende elf maanden geleden voor het laatst een trits warenhuizen. Daaronder die in het V&D-monument aan de Grote Houtstraat in Haarlem. Het was meteen de drukste dag die de vestiging meemaakte.

Dat kan echter ook komen door de cheques van 500 euro die op de openingsdag werden uitgedeeld.

Alhoewel de mooiste La Place van het land - op de negende etage, het dak, van het monument - een trekker is gebleven, is het ook vandaag rustig op de onderliggende verdiepingen.

Ook in Haarlem zijn de reacties als elders: mooi maar prijzig en weinig onderscheidend. Daar probeert, net als in de andere vestigingen, de onlangs aangestelde nieuwe directeur bij Hudson's Bay Benelux nu verandering in te brengen.

haarlem

De openingsdag was de drukste tot nu toe

Qua drukte lijkt de Hudson's Bay in Breda meer op een provinciaal museum dan een warenhuis. Ondanks de tekst 'It's good to see you!' op de muur telt elke afdeling maar een handjevol shoppers.

Deze sereniteit in het hart van het Bredase winkelgebied heeft ook zijn uitwerking op het personeel van de Canadese multinational. Wie een paar seconden stilstaat bij een kledingstuk, krijgt direct hulp, advies en een glimlach aangeboden. Ook wanneer we op de kinderafdeling vragen naar een herenhoed staat er, een telefoontje later, direct een winkelmedewerker op de mannenafdeling te wachten bij de roltrap. ,,U bent de meneer van de hoed?''

Waarom de Hudson's Bay er zo verlaten bij ligt, is moeilijk te zeggen. Het is modern ingericht, er zijn kindercorners met tablets en de keuken van La Place ziet er smaakvol uit. Ook klant Marjanne Nieuwenhoven snapt niets van de rust. ,,Het is een prachtige, ruim opgezette winkel met mooie kleuren. Misschien dat de Hudson voor sommige mensen wat te duur is.'' De winkel hangt volgens haar nu tussen de Bijenkorf en de V&D in en bereikt daardoor geen van beide doelgroepen.

Maria Tielen is het hier mee eens. Zij was een vaste klant van de V&D maar gebruikt de Hudson's Bay nu alleen als sluiproute. ,,Het is hier veel te duur en ze hebben geen leuke spullen. Ik wil de V&D terug, die was gemoedelijk!''

breda

Personeel staat te popelen om te helpen