Alles draait om efficiëntie bij internetsuper Picnic

Jawad vult de boodschappenkratten volgens een vaste route. ©Jan Kok - Boomerang Fotografie

Internetsupermarkt Picnic heeft gisteren een groot distributiecentrum in Rotterdam in gebruik genomen. De komende maanden moeten 'shoppers' hier dagelijks meer dan tienduizend boodschappenkratten vullen. Nu zijn dat er 350.

,,We zijn nog volle bak in opbouw'', zegt Ruben Vermijs tijdens de rondleiding in de loods op het bedrijventerrein Albrandswaard, vlak naast de A15.

De eerste ruimte waar hij doorheen wandelt, is nagenoeg leeg. Verwijs maakt van de gelegenheid gebruik om uit te leggen hoe Picnic in drie jaar is uitgegroeid tot de uitdager van de traditionele supermarkten. ,,Wij hebben het boodschappen doen helemaal opnieuw uitgedacht. Niemand die hier zegt 'maar we doen het al vijftig jaar zo'. De Picnic-medewerker is gemiddeld een jaar of 25.''

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Vermijs is bij Picnic een creative, zegt hij. Het jonge bedrijf doet niet aan vastomlijnde functies. ,,We worden overal ingezet waar ze ons kunnen gebruiken. In de oude wereld zullen ze zeggen dat ik van de marketing ben.''

Alles draait bij Picnic om efficiëntie. Dat is goed te zien aan 'die malle elektrische bezorgauto's', zegt Verwijs. ,,Studenten van de TU Delft hebben de Picnic-wagentjes ontworpen. Geen deuren aan de achterkant, de chauffeur tilt de boodschappenkratten er aan de zijkant uit. ,,In de tijd waarin anderen twee tot drie bezorgingen doen, halen wij er twaalf.''

Kattengrit

In het distributiecentrum vult het personeel met zo min mogelijk stappen zoveel mogelijk kratten. ,,De route is uitgedacht door een wiskundige die zich heeft gebaseerd op een algoritme.'' Aan het begin staan flessen cola en zakken kattengrit, maar dat is volgens Vermijs boerenwijsheid: de zwaarste spullen kun je maar beter onderin het krat hebben, anders heb je geplette kadetjes. ,,Aan het einde van de route ligt de kroepoek.''

De mensen die de kratten vullen, dragen een robothandschoen met een laser die de producten scant. Er lopen zo'n vijftig shoppers rond. De meesten zijn jong en dragen een oranje T-shirt met de tekst 'trainee' op hun rug. Ze zijn bijna allemaal deze week begonnen en nog in training. Pas na 160 uur ervaring opdoen, komen zij in aanmerking voor een rood T-shirt en mogen ze zelfstandig order picken. Picnic is druk aan het werven. De komende weken komen er nog 400 shoppers bij.

In haar korte bestaan heeft de websuper in Nederland nu vijf distributiecentra geopend. De nieuwste bij Rotterdam heeft een oppervlakte van ruim 14.000 vierkante meter en is de op één na grootste. Van hieruit rijden vrachtwagens naar de hubs waar de bezorgautootjes staan te wachten. Ook het aantal chauffeurs daarvan, runners, wil Picnic in Rotterdam snel met nog eens 100 uitbreiden.