“Vermoeid? Hoofdpijn? Het is de schuld van wat we eten”: arts lanceert voedingsplan om je lijf in 10 dagen te resetten

Control + alt + delete. Maar dan met je lichaam. Dat is het doel van 'De Lijst', het nieuwe boek van Lotto-Soudal-arts Servaas Bingé. Tien dagen lang alles bannen wat het kleinste pijntje of ongemak in je lichaam kan veroorzaken. Van tomaten tot melk en sinaasappels. "We onderschatten de kracht van voeding."
Lotto-Soudal-arts Servaas Bingé. ©Wannes Nimmegeers

Alles wat je lichaam ook maar een beetje uit balans kan brengen, schrappen van je bord. En dat tien dagen lang. Dat is het opzet van 'De Lijst', het grote 'resetplan' dat Servaas Bingé - arts bij wielerploeg Lotto-Soudal - in een nieuw boek goot. 

Alweer een boek over voeding? Ja, maar geen dieetboek, benadrukt Bingé. Geen boek om kilo's te verliezen. Wel om de optimale versie van jezelf te worden. "We slikken medicijnen om hoofdpijn, darmklachten of gewrichtspijnen te verhelpen", vertelt hij. "Ze vegen symptomen onder de mat, maar pakken dieperliggende oorzaken niet aan. Bovendien weten veel mensen ook niet hoe goed ze zich eigenlijk kunnen voelen. Dat je al jaren vermoeid opstaat, een dip voelt na het middageten, een rode huid of snel hoofdpijn hebt, is gewenning geworden. De oorzaak van die ontstekingen is vaak gewoon op ons bord te vinden. Voeding is het grootste massavernietigingswapen op aarde."

Jeuk door tomaten

Om te achterhalen welke groente, welk graan of stuk vlees mogelijke kwaaltjes veroorzaken, moet het lichaam geherprogrammeerd worden. Resetten dus. Letterlijk, want wie dat wil doen, elimineert in een eerste fase van het plan - tien dagen lang - alles wat mogelijk 'inflammatoir' werkt. Alles wat op De Lijst staat. "Dat is uiteraard niet zomaar een lijst", legt Bingé uit. "Ik baseerde me op het wetenschappelijk goed bestudeerde six food elimination, waarbij je een tijd alle granen, melk, eieren, vis en schaaldieren, peulvruchten en sojaproducten van het menu haalt."

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Alcohol, cafeïne, suikers, vetten... Tot daar de logische 'te vermijden'-voedingsmiddelen. Maar De Lijst bevat ook een aantal verrassingen. Tomaten, bananen en eieren, bijvoorbeeld. "Ze bevatten histamine, de stof die vrijkomt in het lichaam bij allergie, waardoor we jeuk krijgen of moeten niezen. Ook in chocolade en charcuterie zit histamine. Sommige mensen zullen daar geen enkele last van ondervinden, anderen krijgen er migraine van, astma... Ook sinaasappel en pompelmoes laten we uit ons menu. Dat kan voor sommigen vreemd lijken, maar we doen het omwille van de salicylaten die ze bevatten. Ze kunnen netelroos veroorzaken, maar ook astma en sinusproblemen. Havermout bevat dan weer gluten die voor gevoeligheid in de darmen kunnen zorgen."

Te weinig controle

Al staan op De Lijst lang niet alleen voedingsmiddelen die van nature ontstekingen en allergieën aanrichten. Zo is kip nog zo'n onverwachte in de tabel. "Omdat we weinig controle hebben over hoe ze gekweekt worden. De kans op antibiotica in het vlees is te groot. Hetzelfde met grotere vissoorten. Oceanen zijn niet altijd even proper. Hoe groter het dier, hoe meer troep uit de oceaan er in de vis zit."

Erg veel schiet er dus niet over. "Alleen de zaken waarvan ik zeker ben dat die geen enkele ontsteking in het lichaam kunnen veroorzaken. Bruine rijst, kalkoen, lam, plantaardige melk, verschillende soorten groenten en fruit kunnen perfect."

Bingé geeft toe: De Lijst is streng en alles volgen, kost inspanning en engagement. Daarom koos hij ook voor 'maar' tien dagen. Want wat daarna? "Dan is je lichaam quasi vrij van toxische stoffen. Ik ben er zeker van dat mensen zich op die korte termijn al een pak frisser en beter zullen voelen. En dan is het tijd om te herintroduceren", legt Bingé uit. "Niet alles in één keer, uiteraard. Om te ontdekken wat werkt en wat niet voor jouw lichaam, hanteren we het one food at a time principe. Begin bijvoorbeeld met tomaten. Die hoef je niet plots in overvloed te eten, een normale portie is meer dan genoeg. Doe dat twee à drie dagen en hou jezelf in de gaten. Voel je geen verschil, dan kan je zonder problemen tomaten eten. Sta je plots toch weer vermoeider op of krijg je hoofdpijn, dan weet je dat dat wellicht verband houdt met wat je hebt geherintroduceerd en laat je ze in de toekomst beter weg."

Of het wel allemaal zo gezond is? "Absoluut. Je reset tien dagen en keert daarna stapsgewijs terug naar je normale voedingspatroon. Gezond en gevarieerd blijft uiteraard de basis. Het is niet omdat je na De Lijst geen last blijkt te hebben van chocolade, dat je er met hopen mag gaan eten. Al ben ik er wel van overtuigd dat je ingesteldheid algemeen gezonder zal zijn."

De Lijst

Wat mag niet? (onder andere)

• Alcohol
• Cafeïne
• Suikers
• Vetten
• Tomaten
• Bananen
• Sinaasappel
• Pompelmoes
• Melk
• Eieren
• Chocolade
• Charcuterie
• Havermout
• Kip
• Grote vissoorten

Wat mag wel? (onder andere)

• Bruine rijst
• Kalkoen
• Lam
• Plantaardige melk
• Bepaalde soorten groenten en fruit

Lees ook binnen HLN+:

Voedingswetenschapper fileert kant-en klare gezonde groentenpizza’s en -bodems: slechts twee doorstaan de test

Wetenschappers zijn unaniem: “Als je wil afvallen, smokkel dan iets meer eiwit in je dieet”

Diëtiste legt populaire snacks langs de meetlat van de Nutriscore: “Sultana-koekjes gezond? Ze staan gelijk aan drie boterhammen of drie appels”