‘Piloten klaagden eerder over Boeing 737 MAX 8'

Zeker vijf piloten hebben eerder in de VS geklaagd over problemen met de besturing van een Boeing 737 MAX 8 tijdens cruciale moment in de lucht. Dat melden Amerikaanse media.
©AFP or licensors

Enkele van die problemen zijn vergelijkbaar met de vermoedelijke oorzaak van de crash met een dergelijk toestel in Indonesië afgelopen oktober. De piloten hadden moeite om de neus van het toestel in de juiste richting te houden door problemen met het zogenoemde anti-stall systeem.

De piloten deden hun beklag bij een landelijk platform waarop zij zonder consequenties voor hun baan onregelmatigheden kunnen melden. Een van de captains meldde daar dat de neus van zijn toestel binnen enkele seconden dermate snel omlaag ging dat het alarm afging.

Wat de oorzaak van de recente crash precies is, wordt nu onderzocht. Omdat Ethiopië niet bezit over benodigde middelen en kennis om de zwarte dozen uit het vliegtuig te onderzoeken, worden deze nu naar Europa overgebracht. Het is nog niet bekend waar ze precies naar toe worden gebracht.

Woensdagmiddag werd bekend dat de piloot van het gecrashte vliegtuig van Ethiopian Airlines aan de luchtverkeerscentrale heeft gemeld dat er problemen waren, met het verzoek om terug te keren naar de luchthaven. Dat maakte een woordvoerder van de airline bekend. 

Aan de grond

Afgelopen zondag stortte in Ethiopië een Boeing 737 MAX 8 neer waardoor alle 157 inzittenden om het leven kwamen. ©Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Afgelopen zondag stortte in Ethiopië een Boeing 737 MAX 8 neer waardoor alle 157 inzittenden om het leven kwamen. Gisteren is bekendgemaakt dat alle toestellen van de Boeing in de EU aan de grond blijven. Met die beslissing groeit de ramp met de neergestorte Boeing van Ethiopian Airlines uit tot een catastrofe voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer

In steeds meer landen worden 737 MAX-toestellen niet meer in het luchtruim geaccepteerd. Egypte, Servië, Libanon en Kosovo gooiden vandaag hun luchtruim voor dit type Boeing op slot. In Noord-Amerika mag de Boeing nog wel de lucht in, al voeren onder meer vakbonden en politiek in de VS de druk op de autoriteiten op om ook maatregelen te nemen. 

Gestrande passagiers

Ook twee Boeings 737 MAX van TUI mochten niet verder vliegen door het sluiten van het Europese luchtruim. De reisorganisatie haalt in de loop van vandaag de passagiers van twee gestrande vliegtuigen op. Een vlucht vanuit het West-Afrikaanse Gambia week uit naar Gran Canaria, een van de Canarische eilanden. 

TUI heeft in totaal drie Boeings van het type 737 MAX. Die mogen voorlopig niet vliegen. Het bedrijf heeft de planning opnieuw ingedeeld en extra vliegtuigen gehuurd. ,,Mensen die nu op vakantie gaan, kunnen gewoon gaan, zoals gepland’', aldus TUI.

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

©AFP

De TUI-piloten die met de kist vliegen, zouden ook vandaag nog steeds ‘met een gerust hart’ het vliegtuig besturen, benadrukt Joost van Doesburg namens de  Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). ,,Ze hebben niet te maken gehad met de problemen waar bijvoorbeeld het toestel van Lion Air mee kampte.’’

‘Paardenmiddel’

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft noemt het sluiten van het luchtruim voor het vliegtuigtype ‘een paardenmiddel’. ,,Dat doet de Inspectie niet zomaar, want reken maar dat luchtvaartmaatschappijen die hier schade door oplopen met claims gaan komen. Het zou kunnen dat de inspectie meer weet dan wij op dit moment weten, of het idee heeft dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA niet snel genoeg reageert.’’

Volgens de VNV is ‘onderbuikgevoel’ de reden voor het besluit toestellen aan de grond te houden. Joost van Doesburg: ,,We weten nog niks over de oorzaak, dus de beslissing is niet op basis van feiten genomen maar door een soort ‘sneeuwbaleffect’: het ene land neemt zo’n besluit, dan volgt het andere land en ga zo door.’’ Zou er wel iets bekend zijn, dan zouden Boeing of de FAA, de Amerikaanse waakhond voor de luchtvaart, allang informatie hebben verstrekt. ,,Stel je voor dat ze iets zouden achterhouden, terwijl sommige operators nog steeds met deze toestellen vliegen: dat is echt ondenkbaar.’’

Zwarte dozen

Het kán ook toeval zijn, dat een vo­ge­l­aan­va­ring of menselijke fout de oorzaak is

Joris Melkert van de TU Delft

Over de oorzaak van de crash in Ethiopië is officieel nog niets bekend. Maandag zijn de zwarte dozen gevonden. ,,Maar dat is vervolgens geen kwestie van simpelweg een usb-stickje in de computer stoppen en dat uitlezen’’, zegt Melkert. ,,De dozen zijn met een enorme klap, misschien meters diep, in de grond beland. Wereldwijd zijn er maar vier laboratoria die ze kunnen uitlezen, onder andere in Parijs en Washington. Daar moeten ze eerst fysiek heen.’’

Dat twee exemplaren van een gloednieuw vliegtuigtype binnen vijf maanden neerstorten, noemt de luchtvaardeskundige heel opmerkelijk. De softwarefout die verantwoordelijk was voor de crash van het LionAir-toestel, zou ook in Ethiopië kunnen zijn opgetreden. ,,Dat weten we nog niet. Het kán ook toeval zijn, dat een vogelaanvaring of menselijke fout de oorzaak is. Dat moet heel zorgvuldig worden onderzocht, want vaak komen daar toch verrassingen bij aan het licht", aldus Melkert. 

Boeing kwam na de crash in oktober vorig jaar in Indonesië met een aangepaste richtlijn voor piloten en voert nu ook een software-update door. Ook de vliegers van de verongelukte vlucht van Ethiopian Airlines hadden een aanvullende training gevolgd na de Lion Air-ramp.

Verband met elkaar

©Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA zegt dat er nog geen bewijs is dat de ongelukken verband houden met elkaar. Volgens de baas van Ethiopian Airlines, Tewolde GebreMariam, zijn er wel degelijk overeenkomsten. Hij zou naar verluidt liever hebben dat de vluchtdata uit de zwarte dozen in het Verenigd Koninkrijk worden uitgelezen, in plaats van in de VS.

De huidige crisis bij Boeing is ondanks de stellingname van de FAA een hard gelag voor de fabrikant. Maatschappijen wereldwijd hebben tezamen nog 4700 toestellen van de geüpdatete, zuinigere en efficiëntere versie van de aloude 737 uitstaan bij Boeing. Meerdere luchtvaartconcerns overwegen hun order nu te annuleren.

De Amerikaanse president Donald Trump vroeg zich op Twitter af of vliegtuigen niet te complex worden. Piloten zouden te veel verantwoordelijkheden in handen leggen van de technologie. Trump sprak na zijn bericht kort met Boeing-baas Dennis Muilenburg, die de veiligheid van de toestellen garandeerde. Verschillende congresleden eisen evengoed dat de VS de Boeing-MAX-toestellen ook aan de grond houden.

Kijk hier naar beelden van de twee rampplekken: