'Boodschappen in tien minuten' trekt de wereld in

In Nederland moet een klant soms dagen wachten op bezorging van bestelde boodschappen, in Istanboel staat binnen tien minuten een bezorgscooter voor de deur met de online bestelde spullen. De Turkse start-up Getir heeft al vijf jaar succes met 'boodschappen in tien minuten'. Nu wil het bedrijf ook buiten Turkije de markt veroveren.
©Getir

Tien is het toverwoord bij de Turkse bezorgservice Getir: tien minuten vanaf het moment dat je op de betaalknop in de app drukt, tot het geluid van de deurbel klinkt. In die tien minuten heeft iemand in een magazijn dichtbij je huis de bestelling binnengekregen, zijn de producten verzameld, is een koerier op een scooter gesprongen en naar je toe gereden.

Het zijn producten die je in een grote supermarkt kunt kopen: levensmiddelen, verse groenten en fruit; maar ook wc-papier, tandpasta en condooms. In de categorie 'huis en wonen' kun je zelfs gloeilampen, iPhone-opladers, printpapier en pantoffels bestellen.

,,Zo simpel is het'', zegt Nazim Salur, ceo en bedenker van Getir. ,,Als je er tijdens het koken achter komt dat je een ingrediënt mist, dan kom ik je dat in tien minuten brengen. Als je op de bank zit en opeens zin hebt in ijs, dan sta ik over tien minuten voor je deur.''

Psst, vind je dit interessant?

Ontdek Topics nu 1 maand gratis en stel je eigen nieuwsoverzicht samen.

Lees 1 maand gratis

Al abonnee?

Log in en lees altijd gratis Topics.

Salur weet zijn product als geen ander te verkopen. Hij heeft de ene na de andere oneliner op de tong liggen. ,,Wij hebben luiheid gedemocratiseerd'', zegt hij lachend. ,,Voor een euro of twee meer, zijn wij in feite jouw eigen butler.'' Getir betekent in het Turks simpelweg 'breng het'.

Salur bedacht het concept naar eigen zeggen in vijf seconden. Hij had al een app die in drie minuten een taxi naar iemand toestuurt, en hij dacht 'als een taxi zo snel bij iemand kan zijn, dan kan dat ook met een tas boodschappen'.

In 2015 ging Getir van start in de miljoenenstad Istanboel. Daar zijn de paarse Getir-scooters met een gele bak achterop inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Na succesvol pionieren in Istanboel, is de dienst sinds kort ook in de steden Ankara, Izmir, Bursa en Kocaeli te gebruiken. De Getir-app staat volgens Salur op de telefoons van 16 miljoen Turken.

Getir heeft de app later uitgebreid met een functie om maaltijden bij restaurants te bestellen, waarbij de levertijden niet gebonden zijn aan tien minuten. Daarmee concurrert Getir direct met de minstens zo populaire Turkse bezorgapp Yemeksepeti.

Om de ultrasnelle bezorging te kunnen waarmaken, is meer nodig dan een paar duizend koeriers; namelijk een geavanceerde eigen stadskaart, waarop alle uithoeken van Istanboel staan. En vooral zijn genoeg magazijnpunten nodig, zodat koeriers geen lange afstanden hoeven af te leggen.

Getir analyseert daarnaast continu data, vertelt Salur. ,,We vernieuwen onze producten constant, en per wijk. Als genoeg klanten de zoekfunctie gebruiken om een bepaald product te vinden, dan voegen we dat toe.'' Daarmee denkt hij dat het eenvoudig is ook in andere landen te slagen. ,,Ik hoef niet te weten wat Londenaren willen, mijn systeem vertelt me binnen een paar weken wel wat Londenaren willen.''

Aan zelfvertrouwen is geen gebrek bij de snel groeiende Turkse start-up. Eind januari lanceerde het bedrijf in Londen de eerste vestiging buiten Turkije. En dat smaakt naar meer. ,,We willen de komende jaren in zoveel mogelijk landen gaan zitten'', aldus Salur.

De coronapandemie heeft de vraag naar online bestellen ook in Turkije enorm doen toenemen. Daarvan hebben bezorgdiensten wereldwijd geprofiteerd, ook Getir. ,,Maar laten we duidelijk zijn, ik ben liever vandaag dan morgen van die pandemie af. Die vertraagt ons ook op veel vlakken.''

Pandemie of geen pandemie, in Turkije gaat Getir letterlijk en figuurlijk als een speer. De vraag die opdoemt is of de tienminutenbelofte geen onveilige werkomstandigheden voor de koeriers veroorzaakt. Eind vorig jaar klaagde de vakbond van brommerkoeriers in Turkije over onveiligheid door werkdruk. De bond stelt dat bij 13 procent van alle verkeersongelukken bezorgbrommers betrokken zijn. Dat komt vooral door het ratingsysteem in de bezorgapps - waaronder het sterrensysteem van Getir - dat maakt dat koeriers zich genoodzaakt voelen hard te rijden. Klanten kunnen daarnaast online fooien geven als ze tevreden zijn over de bezorging.

Volgens Salur ziet Getir streng toe op hard rijden. ,,We willen niet dat een koerier zijn leven op het spel zet omdat iemand nu een ijsje wil eten.'' Koeriers die toch te hard rijden, krijgen een waarschuwing. Een tweede keer en ze zijn hun baan kwijt. ,,We zijn niet snel omdat we hard rijden'', zegt Salur. ,,We zijn snel omdat we een magazijn vol producten dicht bij jouw huis hebben.''

Vorig jaar wist Getir 128 miljoen dollar aan buitenlandse investeringen binnen te halen voor de internationale uitbreiding. Na London zullen in de komende maanden nog twee Europese steden erbij komen. Welke dat zijn, houdt Salur liever geheim tot de lancering. Ook doet hij gheimzinnig na de vraag of er plannen zijn voor een tak in Amsterdam. ,,Misschien wel'', zegt hij. ,,Het lijkt me fantastisch. En we kunnen dit prima doen met fietskoeriers, als dat is hoe jullie het doen.''

©Getir